Jak to může slyšet začátečník aneb přeložím vám

07. 10. 2019


Začínáte s jógou a nejste si jistí, že všem pokynům zcela správně rozumíte? Pomůžeme vám vyložit alespoň některé z nich...

Po prázdninách, letních dovolených, kdy jsme vypadli z každodenní rutiny, se do ní pomalu vracíme. Pro děti hledáme nové kroužky a téměř na každý den jim plánujeme nějakou zajímavou aktivitu. Zapomínat bychom neměli ani na sebe. Pokud se rozhodnete vyzkoušet jógu, budeme moc rádi. Začátky jsou vždycky těžké, a abych vám to trochu ulehčila a pomohla vám vyvarovat se některých počátečních zmatků a omylů, „přeložila“ jsem pro vás nejčastější pokyny, se kterými se můžete v hodinách jógy setkat.

Pohodlně se posaďte

Často začínám svou lekci slovy „pohodlně se posaďte“. Pro někoho, kdo přišel poprvé, to může být značně zavádějící. Nemám na mysli „udělejte si pohodlí“. Při tomto pokynu se většina z nás zcela povolí, vyhrbí záda, uvolní bříško, často také schoulí ramena, což ovšem znamená, že plíce nemají dostatek prostoru k nadechnutí, a tak se dech stává pouze povrchovým. To by nebyl dobrý začátek.

Překlad zní: Sedíme s vytaženou páteří, bradu nevysunujeme dopředu, maličko ji přitáhneme k sobě, ramena otevřená do stran a od uší klesají dolů, paže volně, bříško mírně vtažené. Pánev by měla zůstat v neutrální poloze. A už se dostáváme ke slovu „pohodlí“. V této poloze znamená pro každého něco jiného. Pokročilí udrží svou páteř rovnou v lotosovém sedu a tato pozice je pro ně naprosto komfortní. Ne tak pro většinu z nás. Musíme si pro sebe najít takovou polohu, která vyhovuje našim momentálním dispozicím. Můžete si ve zkříženém sedu podložit hýždě (kolena ideálně klesají níž než pánev), použijte srolovaný ručník nebo jógový polštářek. Dobrou pomůckou může být i malý nafukovací balónek – overball. Další variantou je sed na patách, zkrátka posaďte se tak, aby vám postavení pánve umožňovalo bez většího úsilí protáhnout páteř vzhůru.

Soustřeďte se na svůj dech, dýchejte do celého těla (případně do palce na pravé noze)

Jóga a dech patří neodmyslitelně k sobě. Správné dýchání má vliv nejen na naše zdraví, ale i na naši psychiku. Nejen proto má pránájáma (ovládání dechu) v józe opravdu zásadní význam. Dech nás  učí soustředění, s jeho pomocí meditujeme, nutí nás ke správnému provádění ásan, zkrátka vede nás celou jógovou praxí. Proto velice často během lekce uslyšíte slova jako „soustřeďte se na svůj dech, pozorujte dech, nechte dech plynout, dýchejte do celého těla, prodýchejte pravou paži“ (tedy to není úplně profesionální pokyn, ale setkat se lze i s tím palcem u nohy). Nikdo vás nechce zmást.

Překlad pro vás: Zkrátka se zaměřte na své dýchání. Nejprve si dech stačí jen uvědomit, poté postupně prohlubovat. Pomocí dechových cvičení se ho naučíte lépe ovládat. Zklidníte své myšlenky, zaměříte-li pozornost k dechu, budete se lépe soustředit na to, co právě děláte. Pokud se vaše mysl zatoulá zpět k denním starostem, uvědomění si dechu vám pomůže tyto myšlenky opět zahnat a rozptýlit. Fyzicky vám krev rozvede kyslík do celého těla, nejen do svalů, ale i do vnitřních orgánů. Zahřeje vás a se zahřátým tělem se lépe pracuje. Samozřejmě že nádech je vždy do plic (nikoli například do paže), vaším úkolem je si představit, jak pomocí dechu proudí okysličená krev směrem k paži, případně jak se takto vytvořená energie dostává do všech ostatních částí těla.

Nedělejte nic přes bolest

Pro někoho indicie, že pokud mám například zkrácené zadní svaly na nohou, tak je raději nechám vždycky pokrčené, aby mě to nebolelo. Lze vidět i velice opatrný přístup k provádění opravdu jednoduchých pokynů, například dopněte lokty (ano, je to extrém, ale stává se). U těchto lidí obvykle nehrozí, že by si během lekce ublížili, na druhou stranu jim ani příliš nepomůže. Druhý extrém vidíme u snaživých klientů, kteří do toho jdou tzv. naplno. Mají pocit, že nebudou-li v ásaně nějakou „bolest“ cítit, nic se neděje. A pravda je někde uprostřed.

Překládám: Zdravé lidi většinou nebolí dopnout loket nebo koleno. I když naše tělo je zkrácené, jsme tady proto, abychom to změnili. Nejít přes bolest znamená vědět, kde jsou mé hranice, jaká jsou má omezení, případně zdravotní rizika, jaké mám možnosti. Vzhledem k tomu, že každé tělo je jiné a vy sami sebe znáte nejlépe, nikdo jiný než vy tyto hranice neurčí. Takže až budete ležet na zádech a budete mít za úkol si přitáhnout napnutou nohu k sobě, nejprve ji napněte a potom testujte svou hranici, jak daleko (vlastně jak blízko) si lze nohu přitáhnout. Nestyďte se, pokud na nohu v začátcích ani nedosáhnete (od toho jsou jógové pásky, které vám pomohou). A pokud vytrváte, vaše hranice se začnou posouvat.

Cvičte podle svých momentálních možností

Tady narážím na tu druhou skupinu lidí, na ty, kteří nemají trpělivost, chtějí všechno hned a případně i přehlíží svůj aktuální zdravotní stav. Jsou možná příliš urputní a signály svého těla prostě neberou na vědomí. Ti si ublížit mohou. Mám klasický příklad: předevčírem jste byli na večerní powerjóze, hodina vám skvěle sedla a konečně se vám podařilo v pozici pluhu položit nohy za hlavu až na zem. Jenže dnes je ráno, vaše tělo se ještě dostatečně neprobudilo a svaly jsou po noci zkrácené. Nemůžete se za každou cenu snažit o totéž.

Překlad zní: Teď je teď, pokaždé máte jiné podmínky, jiné možnosti a musíte je respektovat. To, že jsem nějakou ásanu již zvládl, nemusí nutně znamenat, že to tak bude pokaždé. Respektujte se a hlavně nebuďte zklamaní, když vám něco nejde hned.

Přeji vám, aby vás případné počáteční nesnáze neodradily a jóga se stala vaším pravidelným příjemným zastavením v uspěchaném dni. A hlavně pokud se vám něco, co od nás lektorů slyšíte, zdá nesrozumitelné, nebojte se zeptat. Příště se polepšíme a pokusíme se to vysvětlit lépe.

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket