Zdraví 11. 07. 2020 PDF Tisk

Jak se v létě „ochladit“?

Sluneční vlastnosti léta (teplo, projekce, aktivita) se rovnají stimulaci „sympatického“ nervového systému. Avšak i zde platí, že nic se nesmí přehánět. Možností, jak přehřát svůj organismus a cítit se podrážděně, je mnoho. Proto je potřeba být obezřetní.

Jak se v létě „ochladit“?

Když se cítíme nepříjemně v důsledku velkého horka, máme tu přepychovou možnost, kterou je možnost zapnutí klimatizace a ochlazení sebe sama. To samé ale nabízí i jóga. V józe byly vyvinuty vnitřní „chladicí“ strategie určené k rovnováze nadměrného tepla, slunce či emočních ekvivalentů, jakými je hněv či agitace. Zkuste i vy tyto „měsíční“ praktiky a posuďte sami, jak skvělé jsou!

Jógové ochlazení
Existují ásany, které spadají do kategorie „ochlazující“. Ty se zaměřují na parasympatické dělení nervového systému, jednoduše na stav „odpočinku a trávení“. Parasympatické nervy v kříži a týlním kloubu (základ lebky) jsou pak aktivovány v určitých pozicích, jakými je stoj na ramenou, most a další. Předklony obecně pak pomáhají otočit pozornost dovnitř nás samých a zpomalit „závodicí“ myšlenky spojené se sluneční stimulací.

Sheetali pránájáma
Jedním z nejznámějších postupů ochlazení je sheetali pránájáma, způsob dechového cvičení, při kterém se jazyk stočí do ruličky a vzduch vdechnutý tímto způsobem se ochladí, a tím sníží i naši teplotu. (Ti, kteří nejsou schopni zvlnit jazyk, mohou nahradit  syčivým dechem vdechovaným zuby – seetkari.) Dýchání levou nosní dírkou, známé jako chandra bhedana („měsíc procházející“), ochlazuje fyzické tělo a je vynikající pro uklidnění neklidné mysli. 

Ájurvéda
Ájurveda nám také dává mnoho možností pro vyvážení tepla a sucha. Můžeme do ní vložit více pitta-uklidňujících potravin, jíst avokádo, zelí, okurku, cuketu, jogurt a meloun ve známých letních jídlech nebo v podobě fresh džusů či smoothies. Pokud provádíte denní abhyanga (vlastní masáž a olejování), je dobré v letních měsících přejít na chladnější druh oleje, jakým je například olej kokosový.

Meditujte
Léto je vhodná doba pro prodloužení času na meditaci, vyzkoušet můžete také jóga nidru či regenerační jógové sekvence. Abychom vybalancovali sami sebe a dny plné horka, je dobré se věnovat jak pozdravům slunce, tak měsíce. Tím se srovná energie jin a jang.

Pokuste se najít to, co je nejvhodnější pro uklidnění nervů, a myslete na to, že je stejně důležité to, co děláme, a to, jak to děláme. Zpomalte, dýchejte zhluboka, zapojte esenciální oleje do svých koupelí. 

Všechny tyto praktiky jsou vyživující, vnímavé a regenerační, dobré nejen pro léčení letního horka, ale užitečné kdykoliv, když máme pocit, že se uvnitř nás něco „pálí“ v důsledku rychle se rozvíjející společnosti, která je dominantní. Záblesky hněvu, úzkost, pálení žáhy, zácpa – to vše signalizuje, že je čas tančit s měsícem.

 

  • autor: Valentina Lebová
  • foto: Shutterstock.com