Relaxace 21. 07. 2020 PDF Tisk

Jak se nejlépe zbavit stresu, aniž byste opustili židli?

Někdy je dobré na stres reagovat, jindy pomůže zachovat klid a těšit se tak z toho, jak se nám nad situací povedlo vyhrát. Ne vždy je možnost roztáhnout podložku a „vyzenovat“ mysl na jógové lekci, ALE… i tak máme způsob, jak na stres vyzrát. Opřít se, uvolnit se a v klidu „jen tak“ sedět a nedělat nic.

Jak se nejlépe zbavit stresu, aniž byste opustili židli?

Pokud vám doma praskne voda, která se začne valit doslova do všech koutů, posadit se na židli a nic nedělat není nejlepší řešení. Mozek vám však vždy dobře poradí, jaká situace potřebuje akci a jaká naopak žádnou reakci, kdy meditace a klid budou plně stačit. Nemusíte se tak bát, že byste nebyli schopni odhalit potenciální nebezpečí. Na to je mozek až příliš zodpovědný.

Dnešní doba, plná technických vymožeností, dost často aktivuje náš mozek k tomu, že cítíme permanentní, mnohdy špatně odbouratelný stres. Stáváme se tak trochu otroky uzamčenými v komnatě pohotovosti, která nám není příjemná. A to i v případě, kdy nám vlastně žádné nebezpečí nehrozí. Chronický stres pak představuje zdravotní riziko.

Následující cvičení můžete provést kdykoliv, a to buď se zavřenýma očima nebo se můžete dívat a zapojit vizualizaci toho, co chcete změnit. Toho, co vás trápí. Stačí 1–5 minut věnovat pozornost sami sobě, aby se dostavily výsledky.

1. Snění pohledem z okna – Ve škole vám jistě říkali, abyste přestali hledět z okna a soustředili se na svou práci. Nyní je však vaším cílem přesný opak, a to nechat práci několik minut ležet ladem. Začněte dlouhým výdechem a nechte svůj pohled bloudit. Všimněte si, co se děje ve vnějším světě. Jen si toho všimněte, ale nijak to nesuďte, od toho tady přece nejste. Cítíte, jak se vaše tělo uvolňuje, když přesměrováváte svou mysl od stresujících myšlenek k pozorování? Obzvláště zábavné je představit si cokoliv, co je vaše fantazie schopná vymyslet – něco romantického, s prvky hrdinství anebo cokoliv, co vás napadne. Snění není jen relaxace, ve skutečnosti může pomoci zvýšit vaši kreativitu i v práci.

2. Prozkoumejte malý objekt a hledejte podrobnosti – Je pozoruhodné, jak se můžete dívat na stejné objekty každý den, ale ve skutečnosti nic nevidíte. Udělejte si chvilku, abyste se podívali na něco, co je na dosah, a skutečně si všimli všech podrobností, které daná věc obsahuje. Prozkoumejte barevné nuance, textury, stíny, design. Objevte skryté aspekty sešívačky, oblíbeného pera, obrázku na zdi, skořepiny v zásuvce stolu. Všimněte si, jak se vaše mysl přesměruje, když se vydáváte za dobrodružstvím do mikrokrajiny kolem vás.

3. Zavřete oči a dýchejte – Váš dech je jako přenosné lázně. Je to tak zřejmé, tak přítomné, a přesto si jen zřídka myslíme, že využijeme jeho mocné síly. Dechových cvičení je celá řada a např. dech 4 : 7 : 8, starodávný dechový vzor vyučovaný Dr. Andrewem Weilem, stojí za to plně prozkoumat. Nadechněte se na 4, zadržte dech na 7 a vydechněte na 8 ústy a přitom si představte, jako byste vydechovali stéblem slámy. Výdech, který je záměrně dvakrát delší než nádech, vás uvolní a zbaví přebytečných emocí, stresu a neklidu.

4. Zavřete oči a vizualizujte si pár jógových ásan – Vizualizace má na tělo stejný vliv jako fyzické a faktické provádění ásan. Proto i na židli uprostřed rušného dne v práci můžete pro své tělo udělat mnohé. Začněte procházet (skenovat) celé tělo od hlavy až po paty a nejprve uvolněte každou jeho část. Až bude tělo plně uvolněné, představte si dvě tři ásany, které máte rádi a které vám pomáhají, a ty si vizualizujte. Každou na pár dlouhých nádechů a výdechů. Představte si, jak se teplo šíří od hlavy dolů ke krku, přes ramena k pažím, přes trup, nohy a chodidly odchází pryč z těla. Vědomě vnímejte každou část svého těla. Skenování těla je mimo jiné i klasická relaxační technika.

  • autor: Valentina Lebová
  • foto: Shutterstock.com