BLESKOVĚ
Jóga Zprávy 14. 05. 2020 PDF Tisk

Jak posílit imunitní systém v boji s koronavirem

Svět bojuje s pandemií koronaviru a stále více lidí se snaží chránit všemi možnými prostředky. V současné době neexistují žádné vakcíny proti SARS-CoV-2, takže posílení imunitního systému prostřednictvím vhodné stravy, pravidelného cvičení a spánku se jeví jako rozumné opatření.

Jak posílit imunitní systém v boji s koronavirem

Dobré jídlo, zdravé střevo!
Jako první je vhodné zaměřit se na stravu, protože podle odborníků na zdraví se 80 % imunitního systému nachází ve střevech. Zdravé střevo je odolnější vůči vnějším vlivům. Vhodnou volbou je středomořská strava s důrazem na čerstvé ovoce a zeleninu, celá zrna, tučné ryby, ořechy a olivový olej. Tento způsob stravování poskytuje velké množství vitamínů, včetně vitamínů A, B2, B6 a B12, C, D a E. Zásobí nás také zinkem, železem, selenem a dalšími minerály a antioxidanty. Nabízí rovněž zdravé tuky z rybího oleje. Nedávné studie naznačují, že starší dospělí jedinci preferující středomořskou stravu, kteří také užívali vitamín D s obsahem 400 IU denně, měli po jednom roce vyšší hladiny T-buněk, což vypovídá o posílení imunitního systému.

Stresové faktory
V této těžké době je míra stresu z mnoha důvodů větší než kdykoli předtím. Stres zvyšuje náchylnost k infekcím, jak prokázalo mnoho studií. Rovněž je spojen s vyšší produkcí cytokinů, které v těle vyvolávají zánět. Navíc ve stresu lidé věnují menší pozornost zdravým návykům, jako je dostatek spánku a zdravé jídlo, což má kaskádový účinek na imunitu.

Dospělí by proto měli do svých životů začlenit pravidelné činnosti snižující stres – jóga, meditace, denní cvičení a další relaxační techniky. Cvičení by mělo být praktikováno v dlouhodobém horizontu, aby se zlepšila kondice kardiovaskulárního systému, bez ohledu na to, jak pomalý, slabý nebo fyzicky zdatný jednotlivec je. Taková praxe nejenže snižuje počet možných infekcí, ale podporuje i rychlejší zotavení. Zvýšená cirkulace krve uvádí do pohybu imunitní buňky v režimu spánku v různých částech těla, což zvyšuje imunitní obranu. Pokud se již ve stresu nacházíte, není dobré řešit ho tím, že budete pít nadměrné množství alkoholu či užívat medikamenty, abyste se vypořádali s úzkostí a strachem – značně totiž narušují imunitní systém.

Kvalitní spánek
Spánek patří mezi nejúčinnější prostředky, které člověka zbavují stresu. Poskytuje tělu, včetně zaneprázdněného mozku, čas se resetovat a znovu uvést věci do pořádku. Pokud trpíte nedostatkem spánku, zvyšují se stresové hormony, jako je kortizol. To odvádí energii z imunitního systému.

Studie ukazují nižší hladiny T-buněk u těch, kteří trpí chronickým nedostatkem spánku, a lidé spící méně než 6 hodin denně pak mohou trpět až čtyřikrát více rizikem nachlazení než ti, kteří spí sedm a více hodin.

Smartphony a další mobilní zařízení kvalitnímu spánku také nepomáhají. Navíc modré světlo, které vyzařují, je z dlouhodobého hlediska škodlivé pro zdraví. Doporučuje se proto tato zařízení na noc vypínat nebo alespoň ztišit, aby došlo ke zmírnění úzkosti a k posílení imunity jako celku.