Jóga Zprávy 14. 03. 2020 PDF Tisk

Jak obnovit klid a pocit štěstí i když jste ve stresu?

Šťastni můžete být i jen tak.. a hlavně navzdory všem životním událostem a věcem, které se právě okolo dějí.... Je to jen a jen o vnitřním rozhodnutí začít věci dělat jinak a třeba se poučit.

Jak obnovit klid a pocit štěstí i když jste ve stresu?

Výzkum ukazuje, že většina z nás se cítí více vyčerpána a zahlcena stresem než kdykoli předtím. Stres nás ovlivňuje nejen psychicky, ale i fyzicky. Pokud se totiž ocitneme pod náporem stresu, naše tělo se automaticky přepne do módu boje či nutné obrany sebe sama, což způsobuje, že se srdeční frekvence zrychlí, stoupá krevní tlak, stejně jako hladina cukru v krvi a následek toho všeho je zpomalené trávení, usazování přijaté energie do tukových zásob a následné tloustnutí. To všechno se z dlouhodobého hlediska projevuje negativně na našem těle a studie ukazují, že 60 až 80 % návštěv lékařů souvisí právě se stresem. A nejen to, stres a úzkost mají také za následek stav vyhoření mnoha pracovních sil lidí, kteří jinak oplývají tvořivostí a skvělými nápady.

Nicméně nezoufejte, existují způsoby, jak obnovit váš klid a štěstí, když se váš život náhle ocitne pod nějakým tlakem. Příště, až vás stres uvrhne do pocitu ohromení a frustrace, vyzkoušejte některý ze způsobů, které podle výzkumů pomohou každému dostat se zpět na tu správnou stranu.

Začněte s pohybem a to jakýmkoliv. Ukázalo se, že trocha potu udělá velký krok k tomu, aby se člověk cítil lépe. Procházka, jemná jóga, i kdyby to mělo být jen po dobu 10 minut, udělají své. A je to skvělý způsob, jak snížit stres a úzkost a vrátit se zpět do své komfortní zóny. Podle průzkumu provedeného prostřednictvím Princetonské univerzity může vaše tělo v kombinaci s pohybem pomoci reorganizovat mozek tak, že jeho odezva na stres bude nižší a schopnost bránit se stresu bude o poznání výš. I pocity úzkosti budou lépe regulovatelné. Ti, kteří jsou pravidelně aktivní, jsou schopni lépe ovládat pocity tísně a paniky, když se dostanou do stresových situací. Studie také zjistila, že mozková aktivita lidí pracujících sedavým způsobem zaměstnání je jiná při stresu a nefunguje tak jako u lidí, kteří sportují.

Naučte se vydechnout. Plnění plící vzduchem a hluboké dýchání dokážou okamžitě uklidnit vaši mysl i tělo. Rytmické cviky pro dýchání jsou jednoduché a snadné, takže je zvládne opravdu každý. A jak na to? Začněte nastavením časovače na tři minuty. Pak se zaměřte na dech. Zhluboka se nadechněte nosem, počítejte při tom do pěti a pak vydechněte. Opakujte to po zbytek svého času nastaveného na časovači a pozorujte, co se s vaším dechem děje. Sami zjistíte, že jakmile se naučíte ovládat svůj dech, vaše mysl bude jasnější a bude mít více energie.

Vypusťte stres. A zkuste to jednoduše. Vezměte si žvýkačku. Studie ukázala, že lidé, kteří žvýkali žvýkačku při výkonu multitaskingových prací, byli více bdělí, méně pociťovali stres a kvalita jejich práce byla výrazně lepší. Není úplně jasné, proč má žvýkání žvýkaček takové úspěchy, ale vědci se domnívají, že klíčovým bodem je ochucenost žvýkaček, která zvyšuje vzrušivost v mozku a stimuluje smysly vůně, chuti a doteku. Tato zvýšená senzorická stimulace zvyšuje bdělost a zlepšuje náladu.

Jóga, spojení mysli a těla. Protahování hlubokých svalů těla a jednotlivé pozice vám dají víc než jen pevné svaly a potřebnou flexibilitu. Studie ukazují, že pravidelné cvičení jógy má mnoho zdravotních benefitů, jakými jsou zlepšení fyzické kondice, snížení krevního tlaku a srdeční frekvence. Navíc je to skvělý způsob, jak relaxovat a zvládat stres a úzkost. Jóga kombinuje fyzické ásany a řízené dýchání, které dohromady ruku v ruce vyvolávají meditativní stav, který vám umožní cítit se uvolněně a v klidu. Jóga byla také vyhodnocena jako účinná metoda léčby deprese a posttraumatických stresových poruch a může pomoci vaší mysli a tělu vytvořit odolnost.

Meditace a cvičení pozornosti. Existuje stále více důkazů, že přidání malého zenu do vašeho života potlačuje příznaky úzkosti, podrážděnosti a nespavosti. Meditace je také účinná při pomoci lidem, kteří se potýkají s chronickou úzkostí, což je stav, který vede k rozptýlení myšlenek a starostí. Praktická pozornost a pravidelná meditace vám mohou pomoci rozpoznat tyto negativní myšlenky a přijmout, že jsou součástí toho, jak se cítíte, aniž byste se jimi nechali ovládat. Stejně jako jóga, meditace a cvičení pozornosti zahrnují zaměření na hluboké dýchání a uklidnění vašeho těla a mysli.

 

  • zpracovala: Valentina Lebová
  • foto: Shutterstock.com