Jak na správný sed v práci a v józe?

18. 09. 2016


Trénujete jógové sedy, tedy správné postavení pánve a v běžném životě nevěnujete pozornost tomu, jak sedíte? Vstupte do nového pracovního týdne s tím správným "know-how".

Spojte jógu s běžným denním životem a uvolní se vám záda. Nesprávné postavení pánve v poloze v sedě je škodlivé pro zdraví a nežádoucí pro jógu. Člověk většinou sedí tak, že má pánev z větší části nakloněnou dopředu. Cítí tedy dotek zadních stran stehen. Tím trpí nejenom páteř, ale především vnitřní orgány, což ovlivňuje jejich funkci.

Druhou situací je, když sedíte na kostrči a křížové kosti. Tímto způsobem trpí křížová oblast zad. Jak správně sedět? Je ideální, sedíte-li na vrcholcích sedacích kostí. V tomto případě je možné udržet páteř vzpřímenou (nutnost pro jógu), zachováváte přirozené zakřivení páteře a břišní orgány mají tak své místo. Vypadá to, jako by se břicho „vyvalilo“ vpřed a tak břišní orgány mají prostor. Naopak, sedíte-li vzadu, orgány mačkáte a tím si berete energii i radost ze života. Po chvíli jste unavení a nervózní. Orgány špatně dýchají a celé tělo se nedobře okysličuje. Sezení na sedacích kostech, tažení trupu nahoru s aktivní hrudní páteří a nepředsunutá brada, to jsou komponenty pro základní sed v běžném životě, který se podobá i klasickému jógovému sedu. Důležité jsou pravidelné přestávky a střídání poloh těla.

Například si můžete do kanceláře pořídit velký nafukovací míč a občas sed na židli prostřídat míčem. Neseďte však na míči více jak 20 minut vcelku, protože po cca 20 minutách se svalový stabilizační systém unaví. Kombinujte! 

Jóga učí, jak správně sedět. V jógovém sedu je velice důležitá technika vzpřímené páteře s mírným sklonem pánve vpřed, kdy cítíte sedací kosti. Především pro pránájámu je tento sed nutný a zkřížené nohy omezují tok energie a krev v dolních končetinách proto, aby pro meditace byla energie přesunuta nahoru, do horní poloviny trupu. 


Doporučené ásany pro trénink sedů a uvolnění kyčlí: motýlek, pozice blaženosti, široký stoj rozkročný – prasaritta padottanásana, střecha, bojovníci.

 

  • -jd-
  • zdroj fotky: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket