pátek 7. 2. 2025
Stalo se vám na lekci jógy, že instruktor jógy vyžadoval položit se na závěrečnou šavásanu (pozice mrtvoly) hlavou k němu?
Postavení těla při poloze mrtvoly je možné vnímat i z filozofického hlediska. V tom případě je místo, kde dochází k předávání "znalosti - moudra" místem úcty. Proto by mohla být šavásána prováděna tak, že hlavou si leháte k místu, kde je instruktor, nebo oltář.
Nejedná se tak zcela o úctu k učiteli, ale k místu, kde dochází k předávání informací, kde dochází k otevírání vědomí-poznání.
Sál na jógu (shala) je místo - chrám, kde je umožněno předávání....a toto místo by mělo být uchováno k úctě. Prostor bývá většinou doplněný o "oltář", na kterém se umístí fotka duchovního mistra, nebo socha hinduistického boha a další symbolické a rituální předměty. Místu se věnují - darují živé květiny, zapaluje se oheň - svíčka jako v chrámu, kam vstupujete.
Při šavásaně je možné lehnout si hlavou, nebo nohama k instruktorovi. Avšak - nohy v hinduismu znamenají "nečistotu". I obuv symbolizuje nečistotu. Vstupujete-li do chrámu - samozřejmě se zouváte, ale také otáčíte boty špičkami od vchodu. Je tedy otázka - jak si lehnout při šavásáně?
Vhodné je: hlavou k oltáři, k učitelovi.
Pro praxi šavásany se jedná o detail praxe, o kterém je vhodné vědět a být s ním obeznámen. Je však třeba respektovat pokyn instruktora, aby všichni v "shale" nebo jógovém sálu (je jedno jak se tomu říká) byli stejným způsobem položeni.