Fasting

16. 10. 2019


Půst a jeho úloha v našem životě. Kde všude může zasáhnout a pomoci?

Půsty nás provázejí od nepaměti jako součásti různých religionistických směrů. Fasting se od samotných půstů liší, jak ostatně naznačuje jeho název. Anglický výraz fasting vychází ze slova fast – rychlý, tedy fasting můžeme chápat  jako „zrychlení“.

Toto zrychlení se týká jak oblasti fyzické, tak mentální i spirituální. Fasting se do mého zorného pole dostal v souvislosti s jógou, kdy byl nedílnou součástí různých očistných technik během jógových kurzů.

Jeho blahodárné účinky ocení nejen jogíni. Pokud zařadíme fasting do svého režimu jednou týdně, může mít pozitivní vliv na naše zdraví, tělesnou i mentální očistu, snížení váhy.

Délka fastingu se odvíjí od toho, jaké jsou naše cíle. Jednodenní fasting se drží 24 hodin, pije se pouze voda. Po vytrénování lze čas protáhnout až na 36 hodin. Vhodné je držet fasting v době úplňku či novoluní. Nápomocný může být den před menstruací či první den menstruace nebo při začínající nemoci atd.

Fasting pro mě znamená zrychlení na všech úrovních.

V den fastingu je lepší setrvat v klidu a nejlépe v ústraní. Můžeme se věnovat jemné jógové praxi a meditaci. Následující den přichází příval energie, člověk je nejen lehčí, ale i čistější. Upraví trávení, vyčistí střeva, pomůže s nadýmáním. Je vhodné ho praktikovat během nemoci. Tělo nemusí zpracovávat stravu a má tak prostor s nemocí bojovat.

Fasting je přínosný i z mentálního hlediska. Můžete pociťovat smutek a jisté duševní oslabení, vzniká prostor pro očistu, který mnohdy „zaplňujeme“ jídlem. Následující den přichází uvědomění, kolik toho člověk během jednodenního půstu zpracuje, a přichází obrovská mentální úleva.

Ze spirituálního hlediska má fasting kouzelnou moc (chce to jistý trénink), jelikož se mysl oprostí od myšlenek na jídlo, tělo je prázdné, meditace bývá silnější, vědomější. Člověk může „promeditovat“ celý den, dopřát si prostor „stranou“, věnovat se jen sobě a vyčistit se jak fyzicky, tak mentálně i spirituálně.

Pokud potřebujeme něco zpracovat, „podívat se tomu na zoubek“, je vhodné zařadit fasting. Zrychluje mentální procesy a ulevuje psychice. Někdy se stává (speciálně na začátku), že po fastingu přijde nemoc, nachlazení atd., jelikož tělo dostalo „konečně“ prostor pro zpracování nemoci.

Během fastingu můžete být bez jídla několik dní či několik hodin v rámci každodenního rytmu. Každý jedinec má jiné „cíle“ a vize. Osobně vnímám jednodenní fasting jednou týdně jako nezbytnou hygienu pro zdravé fungování. Pomáhámi pohnout s úkoly a s jistou stagnací, zrychluje metabolismus a napomáhá k očištění opravdu na všech úrovních. Je pro mne mantrou na každý týden.

 

  • autor: Kateřina Kostková
  • @kace.yogaforlife
  • foto: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket