Cvičit jógu ráno, večer, či v noci?

09. 05. 2016


Možná jste ranní ptáče, nebo naopak chodíte spát, když už jsou okolní okna dávno zhasnutá. Pokud si najdete ten správný čas na jógu, cvičit denně pak bude o dost snazší. Vytvoříte si tak svůj každodenní rituál a vyženete z hlavy potutelně se vkrádající ALE.
Nejsnáze přitom ke cvičení najdete čas ráno či večer před jídlem. Jak ranní, tak večerní cvičení má své benefity.

RANNÍ JÓGA PŘED SNÍDANÍ

Zacvičíte-li si ihned poté, co vstanete z postele, užijete si pozdrav slunci s čistou hlavou. Ideální je podchytit moment ještě před tím, než se vám do mysli vkradou plány a vzpomínky. Celé ranní protažení pak bude pokračovat v tomto klidném bezčasí. Pokud si na povinnosti nastalého dne vzpomenete až v šavásaně, zjistíte, že vám nic neuteklo, naopak, budete čerstvější a všechny úkoly zvládnete s nadhledem. Při ranním vstávání často přistihnete svoje svaly slabé, záda a kosti ztuhlé. Právě pro rozproudění krve a nastartování organismu tím správným směrem je jóga jedinečná. Začněte pomalu. Nejdřív tělo rozehřejte například pozicí prohýbající se či tančící kočky nebo rovnou zvolte jako ranní rozcvičku pozdravy slunci. K pozdravům slunci, které obsahují předklony i záklony, ještě na závěr přidejte úklony a rotační cviky, aby bylo protažení těla kompletní. Sami pocítíte, jak se tělo v průběhu cvičení probudí do té míry, že možná nebudete chtít přestat, a zapojíte i náročnější prvky jako posilování břišních svalů například v pozici loďky. Pokud si při ranním cvičení vzpomenete i na některou z balančních pozic, lépe se vám bude během dne nacházet koncentrace.


Jen na jednu věc pozor. Samozřejmě je důležité plánovat čas. Klidně si nastavte budík a opravdu ve stanovenou dobu vstaňte, abyste se vyhnuli zbytečnému stresu ze zpoždění. Pokud jste z těch, kteří mají hned po ránu nezvladatelný hlad, rozhodně nic nezkazíte jedním banánem chvilku před cvičením.


PŘES DEN KRÁTKÉ PROTAŽENÍ KDYKOLI A KDEKOLI
Během dne můžete ke své ranní či večerní józe přidat ještě několikaminutové protažení v práci nebo kdekoli venku, zkrátka když si vzpomenete. Pokud pracujete u počítače, odcházejte od stolu, vstávejte ze židle, protáhněte si záda, zápěstí, krční páteř. Máte-li naopak zaměstnání, u kterého většinu dne stojíte, odpočiňte si na chvíli v lehu na zádech, opřete si nohy o zeď.


PODVEČERNÍ CVIČENÍ PŘED VEČEŘÍ
Pokud si zvládnete najít čas na cvičení před večeří, můžete si užívat pocitu, jak je vaše tělo po celodenním pohybu protažené. Pro odpolední či podvečerní cvičení neexistují žádná omezení. Bez problémů se můžete věnovat energické zahřívající praxi. Pokud ve vás zůstává přetlak z dění ještě neskončeného dne, zapojte do cvičení inverzní pozice, které vám umožní najít na stav věcí nový úhel pohledu. Po cvičení neopomiňte spočinout v pozici šavásany.


POZDNĚ VEČERNÍ JÓGA – CESTA K LEPŠÍMU SPÁNKU
Jóga je jedna z mála cvičení, které se nemusíte bát praktikovat i později večer. Avšak pozdně večerní lekce by měla být spíše relaxační, zklidňující. Správně zvolené pozice vás totiž mohou připravit na kvalitní spánek. Vynechejte pro tentokrát čatarangu a záklonové pozice a zkuste svou sekvenci sestavit z předklonů. Jako pomůcku použijte polštář, na který můžete u předklonů v sedě odložit tvář. Připravte si vedle podložky i deku, kterou si můžete vypodložit hýždě při předklonech. Využijete ji i v závěrečné pozici šavásany. Soustřeďte se na dech. Prodloužený výdech (například si počítejte na čtyři doby, výdech na šest dob) vás může ukolébat k spánku. Minimálně k tomu jógovému – jóga nidře.

  • autor: Markéta Faustová
  • zdroj fotky: Shutterstock.com

 

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket