Žijte jógu blog 22. 03. 2024 PDF Tisk

Blog ŽIjte jógu: Nadechněte se …ať máte dostatek kyslíku

Jste v zápřahu - fyzické nebo i psychické zátěže, cvičíte, nebo jen jdete po ulici a najednou se objeví pocit, že vám chybí vzduch. Znáte ten pocit? Co uděláte? Z hluboka se nadechnete (často ústy), abyste přijali vzduch, který obsahuje kyslík a byli jste kyslíkem saturováni. Ale je to opravdu o nedostatku kyslíku?

Blog ŽIjte jógu: Nadechněte se …ať máte dostatek kyslíku

Skutečnost je trochu jiná. Tělo reaguje mnohem rychleji a intenzivněji na CO2 než na pomyslný nedostatek kyslíku. Zdá se vám to paradoxní? Možná jsme se jen něco naučili, nebo si něco mysleli, avšak reakce našeho organismu je jasná. Kyslík tělo má, jen adaptace organismu na "zátěž" - především díky zvyšující se hladině oxidu uhličitého (fyzická nebo i psychická námaha), vybízí tělo k nádechu. Čím více kyslíku tělo má, tím více se zvyšuje tlak a tím se zmenšuje pravděpodobnost přenosu kyslíku do buněk. Tam, kde vzniká energie - (mitochondrie), se kyslík nedopraví, protože receptory, které spouští potřebu nadechnout se (díky své citlivosti na přítomnost CO2) - jsou přecitlivělé a vydávají zbytečně rychlý pokyn: nadechni se. Hladina CO2 tedy klesá a tím, že nejsou receptory dostatečně vystavovány CO2, aby si na něj zvykly - spouštějí nádech dříve. Receptory si myslí, že v krvi putuje hodně CO2, ale přitom hladina je normální jen množství kyslíku vstupujícího omezuje kysličník uhličitý a klamě tělo. Výsledkem je, že tkáně mají nízkou koncentraci CO2, a receptory říkají: nadechni se.

Trénink dechových technik a řízených zádrží dechu pomáhá adaptovat organismus na "zhoršené podmínky" v krvi a podporuje obranyschopnost organismu a zlepšení kvality dýchání. Nejde tedy o nedostatek kyslíku, který vás vede k nadechnutí se. Jde o zvýšenou hladinu CO2 v krvi a sníženou odolnost vůči této hladině.

Úkol! Je třeba zlepšit adaptaci organismu na CO2 - přístupem k dýchání nejenom při józe, ale především v běžném životě. Základní techniky jsou: dýchání nosem, zjemnění dechu a jeho tichost.

Samotná zádrž dechu je vhodným tréninkem adaptace na hladinu CO2 v krvi, ale zádrž dechu není pro každého! Je to technika, která je určená zdravým lidem - bez kardiovaskulárních onemocnění, a je předcházena mnoha dalšími postupy, jak trénovat dech.


VÍTE, ŽE: náš organismus má dva mechanismy rozpoznání výše hladiny CO2. V karotidách (krkavicích) jsou receptory, které reagují na tlak CO2 v krvi. Další strukturou jsou chemoreceptory v mozkovém kmeni, hypotalamu a mozečku, které reagují na zakyselení (aciditu) pH krve. CO2 se v krvi rozpouští (vzniká tam proton ( H+), který způsobuje zakyselení krve), a toto rozpoznají právě zmíněné chemoreceptory. Jakmile přestanete na chvíli dýchat, projeví se přirozený instinkt: potřeba nadechnout se a ten je spouštěn hladinou CO2 v krvi a tedy - schopností organismu adaptovat se na "zhoršené" podmínky.

O dýchání se dá dlouze hovořit, ale praxe je tím, co rozhoduje. A tak stačí málo...10 minut ráno a večer a k tomu průběžně vědomá práce s dechem během dne...a jak? Stačí vnímat dech nosem a netlačit na sebe. Tím začněte a vstoupíte do naší přirozené dokonalosti, jakou je samotný dech a celý lidský organismus. Je to chrám, ve kterém se dějí zázraky - přirozené zázraky a mi svou pozorností je můžeme pomoci rozvíjet. Spolehnutím se na tuto dokonalost a vědomost se stanete tvůrcem svého života a zdraví. 

  • Víte, jaký je příběh DÝCHÁRNY a co mě inspirovalo? Více zde.
  • Těším se na vás při praxi DÝCHÁRNY, která právě přichází. Více zde.

autor: Václav Krejčík

www.dycharna.cz

Objednat předplatné