Fenomén RAW FOOD - syrová strava ano či ne?

22. 07. 2015


Nový trend (chcete-li výživový směr) RAW FOOD, česky syrová strava, zažívá v poslední době neuvěřitelný boom.

Nový trend (chcete-li výživový směr) RAW FOOD, česky syrová strava, zažívá v poslední době neuvěřitelný boom. Vyznavači syrové stravy jsou ve své podstatě vitariáni, tudíž nejde úplně o nový směr. Lákavější podobu a „trendovost“ tomu dodala propagace pro oko lákavější pokrmů a určitá exkluzivita (nejedná se o levnou záležitost a příprava je relativně časově náročná). Spousta lidí syrové stravě podlehla - živá strava má nepochybně velký očistný potenciál - avšak každý máme individuální tělesnou konstituci a ne pro každého je tento směr tím ideálním.

Co je principem RAW food?

Základem tohoto výživového směru je konzumace stravy, která neprošla tepelnou úpravou nad 42 °C (dle vyznavačů raw food dochází při vyšších teplotách k tzv. umrtvení stravy) a skládá se hlavně ze zeleniny, ovoce, semínek, luštěnin, obilovin a řas. V žádném případě se nekonzumuje maso ani jiné živočišné produkty jako sýry, máslo, vejce apod. Místo klasických úprav jako je vaření a pečení se pro úpravu stravy používá mixování, odšťavňování, namáčení a vysušování. Typickou součástí raw food přípravy je i určitá imitace běžných pokrmů jako hranolky, pizza, hamburger, špagety - rozdíl je v použitých surovinách (hranolky z ředkve, špagety z cukety apod.).

RAW food není strava pro každého...

Filozofie syrové stravy se dostává v mnoha bodech do rozporu s moderní medicínou ale i s alternativním učením jako je ajurvéda. Dle ajurvédy (ale i třeba tradiční čínské medicíny) je sice syrové ovoce a zelenina strava bohatá na vitamíny, minerály a fytonutrienty ale zatěžuje a celkově oslabuje trávení a vstřebávání živin. Ajurvéda rozeznává 3 typy konstituce člověka  (dóšy) - váta, pitta a kapha, z nichž každá má svá energetická specifika. Každá potravina má na organismus určitý energetický vliv a právě syrová strava má dle ajurvédy chladný, hutný až tvrdý efekt. To může být problém zejména pro určité jedince v zimních měsících, kdy tendence se zahřát je největší a teplé pokrmy a polévky se běžně stávají součástí jídelníčku. Syrová strava může prospívat lidem z teplejšího podnebí, horkokrevným jedincům či krátkodobě lidem s nadváhou. Pro jedince s tendencí chladnějších končetin nebo oslabeným trávením a u mladých dospívajících tento směr dle mého názoru není vhodný.

Zdravý selský rozum...

Při rozhodování, zdali je pro nás konzumace pouze syrové stravy vhodná, zkusme poslouchat naše tělo a raději vnímat svou individuální konstituci než bezmyšlenkovitě podléhat okolnímu tlaku. Pokud víte, že vás tato strava nadýmá, cítíte se slabí a je vám spíše zima než teplo - není to strava pro vás. Pokud vám ale raw pokrmy chutnají, zpestřit jídelníček si jimi určitě můžete. Cítíte-li se silní, horkokrevní a máte silné trávení, potom pro vás syrová strava může být zajímavou očistou např. před nadcházejícím zimním obdobím.

 

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket