Rozsviťme si „svíčku“ – sarvángásana

19. 12. 2017


Před Vánoci, v době adventu zapalujeme každou neděli svíčku na svém adventním věnci. Je to ideální čas se na chvíli zastavit, sednout si, uvařit si svůj oblíbený čaj a na okamžik zapomenout na shon a povinnosti, které nás celý den provázely...

Pokud jste jako já, tak už máte doma s přicházející zimou pořádnou zásobu svíček. Ty totiž k nadcházejícímu období nepopiratelně patří. Používali se již od starověku, tenkrát jako zdroj světla, dnes spíše pro vytvoření příjemné atmosféry. Před Vánoci, v době adventu zapalujeme každou neděli svíčku na svém adventním věnci. Je to ideální čas se na chvíli zastavit, sednout si, uvařit si svůj oblíbený čaj a na okamžik zapomenout na shon a povinnosti, které nás celý den provázely.

Z jógových lekcí znáte svíčku jinak. Svíčka – sarvángásana – patří mezi významné jógové ásany a z jejího pravidelného praktikování můžeme pro svůj organismus získat mnoho dobrého.

Benefity

  • poskytuje odpočinek srdci, zlepšuje oběh i zásobení krve do mozku
  • povzbuzuje činnost štítné žlázy a příštítných tělísek uložených v krku, jež regulují metabolismus v těle
  • pomáhá odpočinout nohám
  • působí proti tvorbě křečových žil a hemeroidů
  • zvýšené prokrvení hlavy působí proti vráskám, zlepšuje růst vlasů, má blahodárný vliv na oči a působí proti bolestem hlavy
  • zvyšuje odolnost proti nemocem z nachlazení
  • posiluje břišní svaly a zabraňuje poklesu břišních orgánů a díky tomu, že přitlačuje ledvinu k nadledvině, zlepšuje regeneraci organismu
  • protahuje horní část zad a krku
  • celkově zpomaluje proces stárnutí

Provedení

Z lehu na zádech, pokrčíme kolena a přitáhneme je k hrudníku. Zpevníme břišní svaly a nenásilně zhoupneme boky vzhůru od podlahy, uchopíme boky rukama a lokty přitáhneme co nejblíže k sobě. V případě potřeby je možné zafixovat si lokty páskem. Pomalu zvedáme obě nohy vzhůru a protáhneme. Pravidelně dýcháme nosem, soustředíme se na zvedání celého středu těla vzhůru. V této pozici zůstáváme tak dlouho, jak je nám příjemné. Poté se pomalu vrátíme do polohy na zádech a zklidníme se v pozici mrtvoly.

Během provádění svíčky si zkuste v duchu představit střed těla jako stoupající knot svíčky, prsty na vašich nohou představují plamínek.

Kontraindikace

  • akutní infekce v oblasti krku a hlavy (angína, zánět dutin, zánět středního ucha, zubů apod.)
  • skleróza mozkových cév
  • výrazné poruchy funkce štítné žlázy
  • zatuhlost a bolesti v oblasti krční páteře
  • těhotenství (zvláště od 2. trimestru)

Při jakýchkoli pochybnostech je vždy lepší poradit se s lékařem.

Jednodušší varianta

Jestliže máte problém s krční páteří, případně cítíte-li napětí v krku nebo obličeji, snižte boky – rukama je podepřete („sednete do dlaní“) a chodidla přeneste za hlavu tak, aby se vytvořil úhel v bocích, tzv. „lomená svíčka“. Benefitů z polohy se nevzdáváte, ale chráníte si krční páteř. Pomoci si můžete také tím, že podložíte krk a ramena dekou.

Jako následující polohu, po uvolnění v šavásaně, doporučuji polohu ryby – matsjásanu. Během svíčky jste si zmáčkli hrudník, během ryby si hrudník opět protáhnete a otevřete.

Protože poté, co dohoří všechny svíčky na adventním věnci, většina z nás najde rybu u štědrovečerního stolu…

Namasté…

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket