Restorativní jóga 16. 03. 2020 PDF Tisk

Restorativní jóga jako cesta k dokonalému uvolnění

Všichni víme, že relaxace je velice důležitá pro obnovu fyzických i mentálních sil. Je nezbytná obzvláště v dnešní době, kdy je po nás požadován maximální výkon, a to nejen v zaměstnání, ale i doma, při výchově dětí, často i při sportu –jedeme zkrátka na doraz. Jednou z možností, jak velice příjemně relaxovat, je praxe restorativní jógy.

Restorativní jóga jako cesta k dokonalému uvolnění

Dojde-li při praxi ásan k dlouhému zastavení se v pozicích, hovoří se o takzvané restorativní józe. Jedná se o pozice relaxační, ve kterých praktikující zůstává od tří minut – pokud s praxí začíná – až do dvaceti minut, když praktikuje pravidelně.

„Abychom v pozicích vydrželi, používáme pomůcky, jako jsou bolstery, kvádry, deky, polštářky k zatížení a zakrytí očních víček, které jsou vyplněné třeba levandulí a umocňují stav relaxace,“ vysvětluje lektorka restorativní jógy Simona Josefová. „Těmito jógovými pomůckami se vypodkládáme tak, abychom se cítili co nejpříjemněji a nějakou dobu v pozici dokázali vydržet bez vyrušování. Je důležité na  počátku po zaujmutí pozice překonat lehké nepohodlí, které se může objevit po jedné až dvou minutách.“

Stav nepohody jako oáza klidu

To je právě ta doba, kdy na pozici začíná reagovat hluboký myofasciální systém a dochází k uvolnění těch nejjemnějších a nejhlubších struktur. Přes uvolnění fyzického těla dochází k uvolnění těla emocionálního. Veškerou nepohodu, problémy, trápení odevzdáme pozici. Jak ale nepohodu překonat? „Tak, že vědomě pracujeme s dechem, hluboký a plný dech je základem praxe restorativní jógy. Víme, že dech nás spojuje na všech úrovních těla fyzického, mentálního, duchovního. Víme také, že dech redukuji napětí a stres, víme, že pomocí dechu ukotvíme těkající mysl. A tak se postupně stav nepohody stává oázou klidu, míru, harmonie a my dojdeme k prožitku hluboké relaxace. Opravdu jenom jsme,“ dodává Simona.

Pozice restorativní jógy

  1. šavásana (pozice mrtvoly)
  2. viparíta karaní (lomená svíčka, nohy lze opřít i o stěnu)
  3. matsjásana (pozice ryby)
  4. éka páda rádžakapótásana (pozice holubího krále)
  5. paščimóttánásana (pozice kleští)
  6. adhó mukha švanásana (pes hlavou dolů)
  7. bálásana (pozice dítěte)
  8. vírásana (pozice hrdiny)

Tip lektorky Simony:

Hluboké uvolnění RESTORE vychází zevnitř těla a mysli, když vše necháme být, když se naladíme na svůj dech a jenom ho necháváme plynout. Když se oddáme výdechu a na jeho cestě se uvolníme, když si uvědomíme dotek těla a země, dotek těla a dechu uvnitř dýchacích cest a vše necháme volně plynout bez vyhodnocování. Pokud se nám myšlenky neustále vkrádají do hlavy, představme si oblohu a na ní připlouvající a odplouvající mraky, to jsou naše myšlenky, které přichází a odchází, nechme je být, nechme je odejít, ať se rozplynou stejně jako mraky na obloze...

Proč restorativní jógu praktikovat?

Restorativní neboli regenerační. Přesně taková restorativní jóga je, takový má účel. Je to centrování našeho dechu a těla – vyrovnání fyzického a duševního cvičení pomocí klidu nebo jemného pohybu po dlouhou dobu.

Jak poznáte, že je restorativní jóga vhodná právě pro vás?

Restorativní jóga pomáhá zajistit fyzickou a duševní rovnováhu a preventivně tak působí proti stresu a úzkosti. Restorativní jóga je dobrá pro lidi, kteří se chtějí naučit relaxovat, chtějí zažít opravdu hlubokou relaxaci, chtějí se zklidnit. Mnoho lidí překvapí, že na lekcích restorativní jógy se „nic moc“ nedělá. Ale o tom restorativní jóga je. O dechu a pozicích, které se dlouho prodýchávají.

Jak často restorativní jógu cvičit?

Tak často, jak potřebujete, tak často, jak po cvičení vaše tělo touží, tak často, abyste se cítili dobře – ale rozhodně alespoň jednou týdně! Když máte například čas na jednu nebo dvě pozice po dobu deseti minut několikrát týdně, může to výrazně prospět.

Sedm benefitů restorativní jógy

  • Zvyšuje flexibilitu.
  • Hluboce uvolňuje tělo.
  • Uklidňuje mysl.
  • Uklidňuje nervový systém.
  • Podporuje imunitní systém.
  • Rozvíjí emoční porozumění, soucit s ostatními a chápání vlastní podstaty.
  • Zlepšuje náladu.

 

TIP
Videa restorativní jógy na Jóga Virtual!

 

  • autor: Pavla Maříková
  • foto: Shutterstock.com

Objednat předplatné