Restorativní jóga aneb dovnitř sebe sama

04. 12. 2017


Být v relaxační jógové pozici 15–20 minut vypodložen jógovými pomůckami, jako jsou bolster, kvádr, deka, oči zakryté vonným polštářkem, pocítit jemně rozprášený aura parfém Bio-Bachovek proti stresu a nechat mysl splynout s vibrací tibetské mísy – zážitek, na který se nezapomíná.

Je to prožitek vnitřního ticha, který vzniká přes chaos i neklid, a pokud s ním nebojujete a vše pustíte, vstoupíte dovnitř svého chrámu. Zažíváte cestu k sobě sama bez podmínek, které bychom si jinak rozumově poskytli aktivní myslí. V průběhu restorativní jógy si tělo najde svou příjemnou polohu. Přestává bojovat s gravitací a přijme její cestu dolů do země, cestu ke splynutí, kde se tělo zcela uvolní. Uvolnění zasáhne nejenom svaly, ale i pevné struktury, jako jsou kosti a klouby, i celá páteř. Fasciální síť, která tvoří hierarchii organismu, uvolní přebytečné napětí a tlak způsobený jógovou pomůckou na jedné straně, v jedné oblasti ovlivní celý systém. Odpočívá i mysl a řídicí systém (mozek a CNS), které nejdříve dostávají úkoly na vědomé úrovni a postupně jsou vypojovány ze své činnosti. Relaxační odezva nastává zevnitř.

Praxe restorativní jógy je založená, stejně jako každá ásana i jógová technika, na tzv. pančakóše. Pančakóša (3 těla a 5 obalů) je základ celistvosti lidské bytosti, kdy se techniky jógy podílejí ve vzájemné symbióze na zvědomění a harmonizaci těla, mysli a také ducha. Jógové prostředky ovlivňují všechny tři těla: hrubohmotné (fyzická a energetická struktura), jemněhmotné (mysl, emoce a řízení systému) a příčinné (skrytá podstata člověka, včetně karmanu).

Během lekce restorativní jógy učitel postupuje po struktuře pančakóši a instruuje vás:

Uvědomte si své tělo a nastavte ho do pohodlí, ucítíte-li nepohodlí, pozici změňte tak, aby vám nastavení těla v pozici vyhovovalo, pokud ucítíte, že potřebujete např. podložit hlavu, zvedněte ruku a pomůcku vám přinesu, vnímejte uvolnění celého těla, vnímejte uvolnění orgánů uvnitř těla (hrubohmotné tělo, obal těla – anamájákóša).

Uvědomte si přirozenost svého dechu, dech nechte plynout a neovlivňujte ho, pokud k tomu nebudete vyzváni, vnímejte, jak vstupuje vzduch při nádechu a jak vystupuje při výdechu, a oddejte se výdechu a na jeho cestě se uvolněte, nechte vše plynout (hrubohmotné tělo, obal vitality – pránájámakóša).

Uvědomte si dotek těla a země, dotek těla a oblečení, dotek těla dechu uvnitř dýchacích cest, uvědomte si …a vše nechte být bez vyhodnocování, volně, uvědomte si vůni, kterou pocítíte při jejím rozprášení nad hlavou, jako by stékala po vašem těle dolů a čichem byla prožita – byli jste vůní, uvědomte si zvuk tibetské mísy a nechte svou mysl unést touto vibrací, nebraňte jí a nechte ji plynout (jemněhmotné tělo, obal nižší mysli – manomájakóša).

Uvědomte si prostor své mysli, a pokud by vaše mysl začala mít obsahy, představte si je jako jednotlivé scény z filmu, které se střídají, odehrají se a mizí, nechte je být a plynout i odcházet (jemněhmotné tělo, obal vyšší mysli – vidžňánamájakóša).

Ticho, ticho, ticho, a umění nechat být, být sám sebou, pozorovat, co přichází, nechat i odcházet z pohledu pozorovatele (příčinné tělo, obal blaženosti – anandamájakóša).

Jak a kde cvičit restorativní jógu

Restorativní jógu praktikujte v tichém a příjemném prostředí. Ideální je cvičit pomocí nahrávky, která vás bude provádět. Nemáte-li tuto možnost, tak provádějte pouze ty části, které je možné provést bez průvodce. Ztlumte světla, a tak vytvořte intimní atmosféru. Oči zavřete, abyste jim umožnili odpočinout si. Připravte si kolem sebe všechny potřebné pomůcky, abyste nemuseli zbytečně pro nic vstávat a pohybovat se. Zůstaňte obklopeni tichem, se svíčkami, nebo možná i očistným kadidlem či vůní, která vás pomůže přenést k cestě relaxace. Vypněte si mobilní telefon. Zároveň prostředí zahřejte na přiměřenou teplotu, protože během relaxace bude mít tělo tendenci k vychladnutí.

  • Nikdy nechoďte přes sílu, upravujte cvičení dle pocitů, najděte si ty nejpohodlnější a nejlepší pozice.
  • Dejte v pozicích svému tělu čas reagovat a dovolte mu, se v různých fázích uvolnit.
  • V první fázi cvičení podporujte přirozeným dechem bez napětí, a posléze můžete provádět vědomé dýchání (viz níže). Po něm opět následuje dech bez řízení a pouhé pozorování.
  • Pokud jste v napětí, dech se vám zkrátí a celkově se nebudete cítit dobře. Buďte si stavů svého těla i mysli vědomi a uvolněte se. Objeví-li se v pozici bolest, rozlište bolest: tahovou – můžete dýchat a zůstat, nebo štípavou, vystřelující, bodavou – ukončete pozici.
  • V pozici zůstaňte 3–20 minut (optimum 3–10 minut, začátečník 3–5 minut).
  • Praktikujte vizualizace.
  • Vrstvy tvorby restorativní jógy: zaujetí ásany, korekce ásany, dech, vizualizace, vůně, zvuky tibetských mís (záleží na možnostech, které máte).

V praxi restorativní jógy můžete nechat dech pouze plynout. Je také možné pracovat v rámci fází, v nichž budete řízeně dech pouze pozorovat, a následně potom nechat dech plynout a pozorovat, jak tělo reaguje na opuštění řízeného dechu.

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket