Relaxace a uvolnění pod dlouhé cestě

28. 07. 2018


Je tu léto, čas prázdnin, dovolených, ale zároveň také čas dlouhého a často únavného cestování. Jistě se shodneme, že cesta je ta nejméně příjemná část naší dovolené. Nejraději bychom ji přeskočili, otočili kouzelným prstenem nebo se zapnuli do cestovního pláště čaroděje Rumburaka, jen abychom již byli u vysněného moře.

Ne vždy je možné letět letadlem, a vám nezbývá než se vydat na zdlouhavou cestu po silnici. Pokud cestujete autem, máte alespoň výhodu, že si můžete libovolně zastavit, udělat si přestávku na toaletu, kávu, trochu se protáhnout a zregenerovat. Jestliže nejste řidič nebo vám dlouhé řízení nevadí, je to asi ta lepší volba dopravy. Nejnáročnější bude cesta autobusem.

Takže až vystoupíte na Makarské nebo v Itálii z autobusu, budete mít pravděpodobně oteklé nohy, ztuhlé všechny klouby a také bolavá záda. Těmto nepříjemným důsledkům z dlouhého sezení v nepříliš pohodlné poloze se těžko zcela vyhnete, ale můžete se pokusit je alespoň trochu zmírnit.

Oteklé nohy

Ve chvíli, kdy se nehýbete, svaly na nohou stagnují, nemůže žilní a lymfatický systém dostatečně proudit. I díky gravitaci pak krev zůstává v dolních končetinách, a tím dochází k otokům dolních končetin. Ideální by byla poloha s nohami nahoře, ale to bohužel v dopravním prostředku není dost dobře možné. Pomoci by mohly stahovací akupresurní podkolenky. Musíte si je však obléknout včas, na oteklé nohy je již nenatáhnete. Jako první pomoc stojí za vyzkoušení masáž tlakových bodů, případně jednoduchá lymfatická masáž k rozproudění lymfy. Obě tyto masáže můžete provádět i během cesty:

1. Masáž tlakových bodů

Zaměřte se na tři body: na přední straně nohy v místě rozdvojení holenní a lýtkové kosti, ve středu lýtkového svalu zezadu a na vnější boční straně lýtkového svalu. Vydechněte a stlačte bod na dobu přibližně 3 sekund, při uvolňování tlaku se pomalu nadechněte. Opakujte několikrát, ale neměli byste se u jednotlivých bodů zdržet déle než 1 minutu. Postupujte vždy směrem shora dolů.

2. Jednoduchá lymfatická masáž

Touto jemnou masáží můžete zlepšit oběh lymfy, rozproudíte krev, a zabráníte tak hromadění tekutin v nohou. Jemně masírujte nohy od kotníků a pokračujte směrem vzhůru ke koleni. Na zadní straně kolene je místo, kde se nachází lymfatické uzliny, tam buďte opatrní a vyhněte se přílišnému tlaku. Masírujte i oblast kolem čéšky, kde bývá otok velmi výrazný.

Zacvičte si

Cvičení budete muset pravděpodobně nechat až do cíle vaší cesty. Lehněte si na záda, zvedněte nohy i ruce směrem ke stropu a důkladně protřepejte. Úlevu ucítíte téměř okamžitě.

Ztuhlé klouby

Není jiná rada než se snažit i během jízdy ulevit si kroužením ramen, kotníků a zápěstí. Přestávky využívejte k protažení a ke krátké procházce, nezůstávejte na sedačce, zacvičte si několik dřepů, zkrátka snažte se rozproudit krev v těle, jak vám jen podmínky dovolí.

Bolavá záda

Na dlouhou cestu si vždy berte cestovní/krční límec, který vám krásně podepře krční páteř a podrží hlavu tak, aby při usnutí nepadala. Doporučuji k tomu ještě jeden malý polštářek, případně overball – malý nafukovací balónek, kterým si můžete podložit bedra.

V malém prostoru se můžete alespoň trochu protahovat. Propleťte prsty, přetočte dlaněmi vzhůru a vytáhněte se nahoru za rukama. Protahujte páteř ke stropu, pak položte dlaně na stehna, jemně zatlačte a vystrčte hrudník dopředu, kostrč mírně dozadu. Představujte si, že páteř je provaz a z každé strany ji někdo vytahuje. Potom položte pravou dlaň na levé stehno, nejprve se vytáhněte z pasu opět vzhůru a pak pomalu přetáčejte doleva, rameno jde dozadu, hlava ho následuje. Strany vyměňte. Při rotaci vždy nejprve vytáhněte páteř vzhůru a pak teprve začněte s přetáčením. Uvidíte, že se vám alespoň na chvíli uleví.

A každá i ta nejdelší cesta jednou končí, takže věřím, že brzy své ztuhlé tělo rozplavete v moři, případně rozhýbete při pěších výletech. Zážitky z dovolené jistě rychle přehluší pro někoho ne příliš příjemný zážitek z cesty. Máte dovolenou, tak si ji užívejte, odpočívejte, relaxujte, poznávejte… NAMASTÉ

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket