Poloha věnce – malasana

17. 11. 2019


Malásana, poloha věnce, patří k symetrickým polohám ve stoji. Jedná se o variantu hlubokého dřepu s nohama u sebe. Podporuje činnost trávicí soustavy, zlepšuje střevní peristaltiku, posiluje svaly chodidel a dává pocit klidu a bezpečí.

Mala – věnec

Provádění polohy

Vycházejte z tadásany, polohy hory, v níž jsou chodidla u sebe. S výdechem přejděte do dřepu. Snažte se v něm co nejvíce přiblížit zemi, paže mějte předpažené. Otevřete kolena, ruce položte na stehna a předkloňte se. Předklon vychází z kyčlí. S nádechem se vytáhněte z kyčlí a ze zad, obkružte pažemi zepředu kolena a chytněte se za paty. S výdechem směřujte hlavu čelem dozadu.

Pozornost

Chodidla nejsou na zemi pouze položená, ale opírají se o ní. Vnímejte práci svalů chodidel. Sledujte, co se děje na úrovni pánevního dna. Dýchejte volně.

Tip (modifikace)

Pokud je těžké či nepříjemné udržet paty na zemi, podložte je dekou.

Kontraindikace

Je nutné, aby byly svaly chodidel aktivní. Chrání tak nejen kyčle, ale všechny klouby. Potíže s ohybem kotníku a položením pat na zem může činit zkrácená Achillova šlacha nebo omezení na přední straně kotníku. Pokud není vyhnutí, použijte pro podložení pat deku. Jiné patové podpěrky ale nevyužívejte a pokuste se omezit i užívání deky. Takové počínání znemožňuje plnou aktivaci svalů chodidel, které jsou v této poloze stěžejní.

Jaká tajemství poloha ukrývá?

Poloha věnce, malásany, stimuluje trávicí soustavu, masíruje břišní orgány, působí jako prevence proti zácpě, prokrvuje střeva a obnovuje jejich peristaltiku. Posiluje svaly chodidel a lýtka, může přinést úlevu při bolesti spodní části zad v oblasti bederní. Umožňuje aktivovat svaly pánevního dna a uvědomit si jejich návaznost na dech a společnou součinnost. Uvolňuje napětí, dává pocit bezpečí a klidu.

 

Literatura

Kathryn Budig: The Women´s Health, Big Book of Yoga

Václav Krejčík: Žijte jógu

 

  • autor: Kateřina Hájková
  • foto: Shutterstock.com

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket