Okurka – dáma, co osvěží

21. 08. 2019


Okurky patří k velmi oblíbené zelenině, kterou si často pěstujeme na našich zahrádkách. Vyžadují dostatečný přísun vláhy, a pokud ji dostanou, bohatě nám ji vrátí zpět i s úroky v podobě vitamínů a minerálních látek.

Stejně jako jiné letní druhy, i okurky řadíme správně mezi ovoce, protože splňují kritérium „plody se semeny“. Mezi plodovou zeleninu patří např. i rajče, papriky, nebo melouny, které jsou zcela zajímavě příbuzné s okurkami. Určitě mi dáte za pravdu, že pro jednoduchost se budeme bavit o okurkách jako o zelenině a dál to nebudeme komplikovat... :)

Nutriční stránka

Okurky jsou zhruba z 95 % tvořeny vodou, obsahují rozpustnou vlákninu a tedy skoro žádné kalorie. Na 100 g připadá nějakých 15 kcal a jen několik gramů sacharidů. Jsou dobrým zdrojem draslíku ale i vitamínu K. Nejvíce vitamínů a minerálních látek se samozřejmě vyskytuje ve slupce, proto pokud máte okurky domácí nebo v bio kvalitě, konzumujte je vždy i s dobře omytou slupkou. Okurky obsahují antioxidanty a látky z řad taninů, které přispívají k antioxidační kapacitě našeho organismu.

Pitný režim není jen o nápojích

Voda tvoří 60–70 % našeho těla, což jsou zhruba dvě třetiny. Příjem dostatečného množství vody je tedy opravdu základ pro optimální fungování našeho těla. Nedostatečná hydratace má vliv jednak na celkovou homeostázu, rovnováhu vnitřního prostředí, ale také na procesy, jako je např. udržování termoregulace nebo odvádění odpadních látek z těla, tedy tvorbu moči. Tekutiny nepřijímáme jen prostřednictvím nápojů, ale i některých potravin a pokrmů, které jsou bohaté na vodu – polévky, ovoce a zelenina. Okurky jsou tak skvělou cestou, jak přijmout tekutiny chutnou cestou a zároveň se příjemně osvěžit. Vyzkoušet můžete i nejrůznější okurkové limonády. Pokud připravujete např. tzatziky, které vyžadují vymačkat z okurky vodu, nevylévejte ji, ale použijte ji právě pro přípravu domácí limonády. Vodu si můžete nechat i na druhý den ráno a vypít ji na lačno – dostanete ranní života budič.

Okurky v kuchyni

Okurky jsou osvěžující samotné nebo se špetkou soli, která zvýrazní jejich chuť. Můžete je přidávat do zeleninových salátů, ale skvělé jsou i v kombinaci s luštěninami a obilovinami. Okurka se skvěle hodí i do různých smoothie.

TIP

Svěží zeleninový salát s černou rýží

Jarní salát s chřestem a dijonskou zálivkou

Letní zelené smoothie

Asi nejznámější pokrm s okurkou (hned po řeckém salátu nebo také po „šopáku“) jsou řecké tzatziky, které skvěle doprovodí nejeden pokrm.

TIP

Tzatziky