Jóga s pomůckami

03. 04. 2018


Využívání pomůcek je samozřejmě možné napříč jógovými směry. Není třeba se jich „bát“. Pomáhají v počátku praxe či při různých zdravotních omezeních, zacvičit si pozice tak, abychom si neubližovali a současně si je dokázali užít, procítit, čerpat jejich benefity...

Nejznámější systém jógy, který hojně využívá pomůcek, rozvinul B. K. S. Iyengar. Vedl své studenty k používání rozličných pomůcek k tomu, aby dosáhli pozic, a ty potom měly ten správný účinek na tělo i mysl. Touto metodou byla také inspirována restorativní jóga, která nám díky využití bolstrů, bločků, dek dovoluje uvolnit se a odpočívat po delší dobu v relaxačních pozicích. Využívání pomůcek je samozřejmě možné napříč jógovými směry. Není třeba se jich „bát“. Pomáhají v počátku praxe či při různých zdravotních omezeních, zacvičit si pozice tak, abychom si neubližovali a současně si je dokázali užít, procítit, čerpat jejich benefity. Jógové bloky, destičky, popruhy, deky, židle, stěna… jsou vhodnými pomocníky, i když se jógové praxi věnujeme delší dobu a právě nepotřebujeme například prodloužit paže. Jejich použití může prohloubit naši praxi.

Jógový blok

Zřejmě nejpoužívanější pomůckou je jógový blok – kvádr, cihlička, pojmenování se může lišit. Jógový blok stejně jako destička (rozdíl je v rozměrech) se často využívá k podložení pánve v sedu na zemi, který pro naše západní kyčle nebývá mnohdy snadný, ať už jde o nějakou variantu zkříženého sedu, či sedu na patách. Bloček je skvělým pomocníkem i při pozicích v lehu, v polohách se specifickým zaměřením kupříkladu k otevření hrudníku nebo uvolnění oblasti naší pánve. Při pozicích ve stoji, předklonech, balančních polohách může být naší oporou.

Popruh

I jógový popruh má více využití než pouhé prodloužení našich končetin v případě, že někam nedosáhneme. S popruhem si lze hrát, užít si pozici loďky, jako téměř relaxační ásanu. J Intenzivněji se protáhnout. Fantazii se meze nekladou.

Židle

Židli v józe si obvykle představíme jako ideální pomůcku pro lidi staršího věku nebo pro ty, pro které není možné praktikovat jógu na zemi či ve stoji. Kromě tohoto využití nabízí i židle spousty možností například při nácviku pozic, při odpočinku.

Stěna

Stěnu si nejčastěji představíme jako oporu ve stoji na hlavě nebo na rukách, samozřejmě to nejsou jediné možnosti. U stěny můžeme nacvičovat stojné i balanční pozice, zlepšit vzpřímený stoj, posílit střed těla.

S jakýmikoliv pomůckami ať s těmi, které jsme si uvedly, tak i dalšími, s dekami, bolstry, válci experimentujme, hravě objevujme, co vše nám mohou přinášet.

 

Pokud chcete na svých lekcích více zapojit pomůcky a inspirovat se ve variabilitě jejich využití, a navíc si vše prakticky vyzkoušet, máte možnost dozvědět se více na specializovaném semináři Jóga s pomůckami, který se pod Yoga World otevírá již 9. 6. 2018.

 

  • autor: Radka Faráriková Sedmíková
  • foto: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket