Fresh a smoothie – dvě strany jedné mince

26. 09. 2018


Čerstvé ovocné/zeleninové šťávy, fresh džusy, a mixované ovocné/zeleninové nápoje, smoothies, válcují české stravování již několik let. S rozmachem zdravé výživy, který poslední roky zažíváme, jsme si je nejdříve začali kupovat a posléze i vyrábět ve velkém doma.

O zdraví prospěšných účincích ovoce a zeleniny si můžeme přečíst všude. Rozsáhlé výčty vitamínů, minerálních látek, antioxidantů a obecně prospěšných látek doprovází popisky snad všech plodin z kategorie ovoce a zelenina. Často ale zapomínáme na to, že „tabulkové informace“ a obsah živin jsou ovlivňovány mnoha faktory, které ve výsledku mohou dané nutriční hodnoty významně pozměnit. S dobrou vůlí, že pro sebe pravidelně každý den či občas děláme něco prospěšného, pak můžeme často pít nápoje o složení s velkým otazníkem.

Vitamíny a minerály nevydrží vše…

Plodiny, a to zejména ty tropické, které tvoří základy nápojů, jsou často sklízeny nezralé a dozrávají až při transportu do dalších zemí či případně až v samotných skladech či prodejnách. Dlouhý transport a následné skladování, často při nízkých teplotách, způsobují pokles obsahu vitamínů a minerálů až o 40 %. Kompletní historii skladování plodin se při nákupu většinou nedozvíte, snažte se tedy alespoň správně skladovat zeleninu a ovoce v domácích podmínkách – ne všechno ovoce a zelenina patří do lednice.

Vliv na nutriční potenciál zeleniny a ovoce má i světlo a vzduch, konkrétně kyslík – oxidace. V momentě, kdy zeleninu a ovoce zpracujete či ve velkém předpřipravíte pro výrobu fresh a smoothie, již začíná docházet ke znehodnocování zdraví prospěšných látek. Krájení jako takové, styk s nožem (i v mixéru) se také počítá. Skladovat tedy pokrájenou zeleninu a ovoce přes noc v ledničce s vidinou ulehčení si práce brzy ráno není úplně dobré řešení.            

Pokud si rádi mrazíte například své ovoce či zeleninu ze zahrádky, abyste si je mohli dopřát na podzim nebo v zimě, pamatujte, že i mražení a rozmrazování ničí nutriční potenciál plodin. Mražené potraviny je dobré zpracovat rovnou a nenechávat je postupně rozmrazovat – je to pro ně škodlivější než náhlý šok krátkým povařením. Myslete také na dobu skladování – čím déle potraviny v mrazáku skladujete, tím chudší jsou posléze na vitamíny a minerály. V běžných mrazicích podmínkách v domácnosti je ideálně zpracujte do 6 měsíců po zamražení a jednou rozmražené už znovu nemrazte. Ovoce nasbírané v létě se tedy snažte nejpozději v zimě zpracovat.

Myslete na vlákninu

Odšťavnit, anebo rozmixovat? Rozhodně rozmixovat! Ochuzovat se dobrovolně o velké množství vlákniny by byla škoda. Vláknina hlavně působí jako jakási brzda pro vstřebávání jednoduchých cukrů, obsažených v ovoci (hlavně glukózy a fruktózy), snižuje celkový glykemický index nápoje a více sytí. Nezapomínejte, že tělo v čerstvých šťávách přijímá velké množství cukru, a pokud ho nespotřebuje na vytvoření potřebné energie, přemění ho na tuk, který uloží na později, stejně jako by uložilo cukr z obyčejné sušenky.

Každá mince má dvě strany, to platí i u fresh a smoothie. Byla bych ale nerada, kdybyste po přečtení těchto řádků měli dojem, že pít ovocné a zeleninové nápoje je vlastně na nic. To v žádném případě. Jen se málo mluví o tom, jak křehké jsou jejich pozitivní vlastnosti.

Jak docílit pozitivního efektu fresh a smoothie na náš organismus?

  1. Pečlivě vybírejte suroviny, ze kterých si fresh či smoothie necháváte připravit či si je sami vyrábíte. Raději se zaměřte na lokální suroviny z ověřených zdrojů než na exotické a neověřené plodiny. Vsaďte na mrkev, červenou řepu, jablka, borůvky z lesa, jahody či maliny ze zahrady apod. Pokud máte lokální ovoce a zeleninu z vlastních zdrojů (ze zahrádky, ze skleníku, od farmáře…), pak je to asi to nejlepší, co můžete na přípravu použít.
  2. Myjte, myjte, myjte. Pokud používáte konvenční zeleninu a ovoce, nezapomeňte, že bývají různě stříkány a voskovány. Plody ideálně umyjte kartáčkem pod teplou vodou a nezapomeňte si i dobře mýt ruce při manipulaci s plodinami.
  3. Nesnažte se za každou cenu konzumovat tyto nápoje po celý rok (vztaženo na ČR). Respektujte sezónnost stravy a uzpůsobte jejich složení přirozeně dostupným surovinám.
  4. Do smoothie si vždy přidejte nějaké kvalitní ořechy či semínka – dodají nápoji zdravé tuky a vlákninu. Smoothie tak bude více plnohodnotné.
  5. Při přípravě čerstvých šťáv nezapomínejte přidat lžičku panenského oleje (olivového, dýňového, z vlašských ořechů…), který zafunguje jako rozpouštědlo pro vitamíny rozpustné v tucích – A, E, D a K.
  6. I když, a nebo právě proto, že nemusíte kousat, pijte šťávy pomalu, a to alespoň 15–20 min. Signály o nasycení nejsou u této stravy silné, mozku trvá tak jako tak 20 min, než vyšle spokojené signály „jsem sytý“. Pokud smoothie zhltnete, dostanete do sebe sice hodně energie, ale bez patřičné hormonální odezvy těla. Vaše glykémie prudce stoupne, aby se zase honem rychle srovnala, což je pro tělo nežádoucí.
  7. Pamatujte na to, že čistě ovocné fresh a nápoje obsahují velké množství cukru. Není to tedy zrovna něco, co můžete pít třikrát denně po třetinkách při sedavém zaměstnání a bez fyzické aktivity, aniž by se to v dlouhodobém měřítku nepodepsalo na vaší hmotnosti. Raději si kupujte či připravujte fresh a smoothie s množstvím ve prospěch zeleniny. Zelenina obsahuje přece jen více vody a méně energie, ale zato další škálu antioxidantů.

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket