Blok – univerzální pomocník

06. 08. 2017


Nenápadná pomůcka, která v sobě ukrývá obrovský potenciál. Někdy k němu vede cesta klikatá... Klienty v lekci bývá opomíjený. Obzvlášť ti, kteří cvičí delší dobu a považují se v józe za pokročilejší, vnímají použití bloku jako potupné. Bylo by dobré rozbít představu o podpůrném bloku jako o něčem podřadném a objevit jeho krásu.

Můžeme začít například volbou barvy. Bloky nejsou jen nudné jednobarevné, mohou zářit mnoha barvami a potisky. Barevné bloky jsou nejčastěji vyrobeny z tvrzené pěny. Stejně tak ale existují i bloky dřevěné či korkové. Vybírat si tedy může jak milovník barev, tak přírody. Tvrzená pěna bude lehká a měkká, což může být výhodou jak pro přenášení, i když většina jógových studií má bloky k dispozici, tak při podkládání bloky v různých pozicích pod tělo, protože zkrátka netlačí tolik jako ty ze dřeva či korku. Korkový nebo dřevěný blok oproti tomu může působit při opírání pevněji a stabilněji, navíc se jedná se o materiály ryze přírodní.

Když teď víme, že můžeme sladit blok s barvou své podložky, ručníku nebo tašky, otevírá se nám cesta k přijetí bloku jako doplňku, součásti naší jógové výbavy.

Protáhnout a vyrovnat

Při provádění ásan se snažíme o vyrovnání os těla. Srovnat klouby nad sebe, držet vzpřímenou páteř. Rovný předklon vůbec nemusí být jednoduchý na provedení, obzvlášť pokud ho chceme provést s opravdu vyrovnanou páteří. Blok položený na výšku nám umožní vyvýšit ramena a hrudník, prodloužit páteř a protáhnout temeno hlavy do dálky.

Široké využití nabízí při provádění bojovníka 2 v polovičním úklonu k přední noze. Můžeme o blok opřít konce prstů nebo dlaň, vyvýšit trup, otevřít lépe horní rameno, a snáze tak vyrovnat zadní nohu a páteř do jedné přímky. Stejný princip můžeme využít v pozici trojúhelníku, kdy blok na výšku podpírá prsty ruky nebo celou dlaň. Velkým pomocníkem nám může být i při provádění pozice pyramidy, kdy opět můžeme prsty nebo dlaně opřít o blok, a horní polovinu těla tak podepřít, aby nevisela a nebyla přetěžována spodní část zad.

Podepřít a uvolnit

Velkou pomoc může blok odvést při provádění pozice mostu. Blok položený na šířku, podpírající křížovou kost (je třeba dát pozor, aby blok neležel pod páteří, a netlačil tak na obratle) dokáže krásně uvolnit svaly podél páteře a dopřát jim nevídané pohodlí. Ze stejné varianty uložení bloku můžeme nohy natáhnout vzhůru, a vytvořit tak pozici obrácenou, tímto provedením simulujeme pozici lomené svíčky s obrovskou výhodou nezatížených ramen a uvolněné horní poloviny těla. Tuto pozici můžeme provádět i s blokem postaveným na výšku, kdy velice intenzivně protáhneme přední stranu trupu. Uvolňujícím způsobem můžeme s blokem provést také pozici ryby. Stačí je položit na délku mezi lopatky, uvolnit paže podél těla, hlavu pustit týlem k zemi, a dopřát tak uvolnění ramenům a protažení přední straně hrudníku při simulování pozice ryby.

A konečně blok může být velkou úlevou při delším setrvání ve zkříženém sedu. Podložením sedacích kostí vyvýší pánev, umožní kyčelním kloubům větší uvolnění, kolenům klesnutí a páteři protažení za temenem hlavy. Sed se tak stane pohodlnějším, a veškerá pozornost tak může být věnována dechu.

Ať mu budeme říkat pomůcka, nebo doplněk, faktem je, že blok může velice výrazně zkvalitnit naši jógovou praxi. Může pomoci vyrovnat tělo v ásanách nebo dosáhnout většího pohodlí a uvolnění.

 


Jóga Dnes Konference
Mala Collective
Energy Studio jd
JógaMarket