Bálásana (poloha dítěte)

08. 04. 2018


Bálásana je krásná a uvolňující, je to relaxační poloha, která dává pocit pohody a bezpečí. Zaujetí polohy dítěte v nás evokuje pohodlí, které jsme zažili u maminky v břiše, ještě, než jsme poprvé spatřili světlo světa...

Název vychází ze sanskrtského výrazu bála, což znamená mladý, dětský, ne zcela dospělý či vyvinutý. Zaujetí polohy připomíná polohu plodu v matčině břiše – polohu embrya. Zde je dítě, plod, v bezpečí a chráněný matčiným tělem a láskou před nástrahami vnějšího světa. Zaujetí polohy dítěte v nás evokuje pohodlí, které jsme zažili u maminky v břiše, ještě, než jsme poprvé spatřili světlo světa.

Z hlediska klasifikace se jedná o symetrickou polohu v kleku s předklonem. V horní části těla se jí účastní natahovače páteře, střed těla, paže a v dolní části těla jsou to svaly lýtkové, sval holenní a dlouhý natahovač prstů. K dotyku se zemí dochází v oblasti čela, předloktí, zápěstí, hřbetu dlaně, holeně a hřbetu chodidla. K ohybu dochází v páteři, v oblasti kyčlí, kde dochází i k přitažení, v koleni a také v kotníku.

Sedací kosti na paty, čelo na zem

Záměrem polohy je z fyzického hlediska dostat sedací kosti na paty a čelo položit na zem. Pokud na zem nedosáhnete, můžete jej podložit polštářkem. K dosažení polohy se musí prodloužit tyto svaly – natahovače páteře, velký sval hýžďový, sval hruškový a další rotátory, hamstringy, střední a malý sval hýžďový (kvůli přitažení kyčlí), přední sval holenní, třetí lýtkový sval, dlouhý a krátký natahovač prstů a krátký natahovač v chodidle.

Možné varianty

Poloha dítěte nabízí mnoho variant. Odtažením kyčlí získáte širší umístění kolen, což přináší neutrální natažení páteře a vytváří prostor pro břicho. Proto se tato varianta často doporučuje a užívá v období těhotenství. Paže mohou dále ležet buď podél těla s dlaněmi obrácenými vzhůru, nebo je můžete spojit, proplést prsty a položit na bedra, nebo je můžete překřížit pod čelem či natáhnout dopředu a protáhnout paže. Zde lze posléze spojit dlaně a poslat je šikmo dozadu za hlavu, abyste uvolnili deltové svaly.

Polohu znesnadňuje zkrácené i slabé svalstvo

Z fyzického hlediska se provedení polohy může stát obtížným zejména pro jedince, kteří mají zkrácené natahovače páteře, nebo i zadní stranu stehen. Obtíže může způsobit i omezení na přední straně kyčlí. Jeho původcem může být skutečnost, že k ohybu nedochází pomocí gravitace, ale užitím ohýbačů kyčlí přitahováním těla ke stehnům. S uvolněním pomohou opěrky či bločky. Potíže mohou činit i špičky chodidel, a to v případě, že jsou zkrácené natahovače, nebo nejsou dostatečně ohebné kosti v chodidle. Těsné sevření způsobují slabé svaly vnitřní strany chodidla. Jelikož gravitace táhne ohebné tělo do této polohy ještě hlouběji, mohou mít na druhé straně s jejím provedením potíže i protažení a uvolnění jedinci. Dochází-li ke stlačování nosních dírek, pak otočte hlavu na pravý či levý spánek.

Dechové pohyby jsou omezeny

Dechové pohyby v horní části hrudníku a břiše jsou charakterem polohy značně omezeny, což vyvolává výraznější pohyb v zadní části pasu a hrudníku. Jsou-li tato místa zkrácena, mohou se dostavit pocity dušení. Řešením může být podložení čela polštářkem nebo zaujetí varianty s rozkročenými koleny, kde má břicho i hrudník více prostoru. Pokud chcete podpořit trávení a promasírovat vnitřní orgány, ulevit břichu a zbavit se plynatosti, dýchejte v poloze dítěte jemně do břicha a vnímejte, jak se dotýká přední strany stehen.

 

Literatura

Jóga – anatomie, Leslie Kaminoff a Amy Matthews

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket