Anantásana

29. 07. 2018


Touto ásanou důkladně protáhnete zadní svaly stehen a podkolenní svalstvo. Vnímejte, jak vám protažením noha sama jemně klesá a míří do nekonečna...

Spící bojovník nebo poloha nekonečna. Anantásana.

Složení sanskrtských výrazů ananta – nekonečný, ásana – poloha.

 

Výraz ananta označuje buď, jak již bylo řečeno, nekonečno – odtud poloha nekonečna. Zároveň se ale jedná i o jméno hada Šéši, na kterém spí Višnu před stvořením světa. Paže držící nohu se slučují do obrazce připomínajícího číslici 0. Ta je symbolem nekonečna.

Zklidnění na zádech a boku

Výchozí poloha je v lehu na zádech. Zavřete oči, zklidněte dech, věnujte si chvilku, abyste navázali kontakt sami se sebou, a vstupte do praxe. Po několika klidných, hlubokých nádeších a výdeších se přesuňte (po výdechu) na levý bok. Levá paže je natažená. Položte na ni hlavu. Srovnejte se, zavřete oči, dýchejte a hledejte v poloze rovnováhu. Nohy jsou natažené, jedna na druhé. Pro snazší variantu je můžete pokrčit.

Napnutí nohy za zavřenýma očima

Levou ruku pokrčte a do levé dlaně položte hlavu. Setrvejte po dobu několik dechových kol. Dýchejte klidně, pomalu, zhluboka. Poté pokrčte pravou nohou a prsty pravé ruky chytněte palec pravé nohy – konkrétně palcem a třetím a čtvrtým prstem. Nadechněte se a po výdechu pomalu napněte pravou nohu i paži kolmo nahoru. Před zvedáním zavřete oči a sledujte, jak se cítíte, když nohu natahujete. Nemusíte ji natáhnout zcela. Najděte pro sebe optimální polohu a v té setrvejte. Vytahujte se z ramen a zůstávejte stále na boku, pozor, aby vám těžiště neujíždělo dozadu a vy se nepřeklápěli na záda.

Návrat a ukončení v šavásaně

V poloze, kterou jste pro sebe našli jako pohodlnou, setrvejte po dobu několika dechových kol. Poté pravou nohu ohněte v koleni a opět polohu prodýchejte. Poté uvolněte paže i nohu a vraťte se do výchozí polohy na boku, hlavu položte na nataženou levou paži. Přesuňte se na záda a odsud na pravý bok, odkud opakujte totéž na druhou nohu se stejnými setrváními v jednotlivých polohách. Po vykonání se vraťte na záda a zakončete kratší šavásanou.

Proti bolesti v zádech i tvoření kýly

V poloze setrvávejte přibližně 15–20 vteřin. Poloha nekonečna blahodárně působí na oblast pánve a protahuje podkolenní svalstvo. Zmenšuje také bolesti v zádech a má preventivní účinek, co se tvoření kýly týče.

 

Literatura

Jóga: od Staré Indie až k dnešku

 

  • autor: Kateřina Lukášová
  • foto: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket