Zdravé stravování existuje?

15. 08. 2014


V neustále se proměňující době a v mnohosti výzkumů (cíleně zaplacených potravinářskými firmami) je velmi těžké najít odpověď na otázku, co je zdravé jídlo. Výzkumy jsou stále aktuálnější a intenzivně...

V neustále se proměňující době a v mnohosti výzkumů (cíleně zaplacených potravinářskými firmami) je velmi těžké najít odpověď na otázku, co je zdravé jídlo. Výzkumy jsou stále aktuálnější a intenzivnější, ale možná je více intenzivní průmysl a ekonomika - potřeba prodávat a říci lidem, co mají kupovat. Jak se pak má člověk vyznat v jídle a ještě navíc ve zdravém jídle?


Strašák vysoký cholesterol a nesmysl nejíst vajíčka, strašák živočišných tuků a nesmysl jíst jen rostlinné tuky, strašák cukr a nesmysl omezení sacharidů v potravě pro rychlé (nesmyslné) hubnutí a tak bych mohl pokračovat stále dál a dál. Z mé osobní praxe vyplývá, že jídlo musí chutnat a být radostí. Člověk konzumující má vědět, co jí, jakou kvalitu potravina má a také, co by měl jíst, aby jeho tělo nestrádalo nedostatkem, nebo se neobalovalo tukem z přebytku. V neustále se proměňující době a v mnohosti nejrůznějších výzkumů (často Současně by příprava jídla měla být rychlá, ne však řešena z polotovarů průmyslově zpracovaných.  Najít míru vhodně sestaveného jídelníčku je umění a myslím si, že i potřeba rozumného přístupu. V záplavě hojnosti potravin v supermarketech, krásných obalech a reklamě se člověk velice snadno ztratí. Ve školách se jíst člověk neučí, generace rodičů se ve stravě buď orientuje velice málo, nebo bývá pod tíhou všech informací zmatená a dopouští se ve snaze jíst zdravě stravovacích chyb, nebo dochází k extrémnostem. Kde se má dítě (člověk) naučit jíst pokud například vyrůstá v obezitogenním prostředí (rodina trpí nadváhou možná i obezitou)?


Najít východisko ze situace je v přemíře názorů laických i odborných náročné, dalo by se říci až nemožné. Proto je nutné hledat míru přístupu ke zdravé stravě a obrátit pozornost k našim babičkám, kdy bylo jídlo nedostatkem a svátkem bylo, když jednou měsíčně bylo na stole maso. V současné době nemáme problémy s výběrem potravin, ale jejich kvalitou a obsahem zbytečných přísad buď z důvodu pěstování a chování (požadavky na rychlost a množství), nebo potřebou potraviny uchovat a skladovat a nebo přidáváním cukru i tam, kde ho není potřeba. V současné stravě převažuje cukr, živočišný tuk a množství mouky. Zelenina se stává ne příliš oblíbenou především u dětí a vítězí krásně zpracované obaly a reklamy.


Selský rozum říká, že všeho moc škodí, stejně jako k rovnováze nevede extrémnost. Míra zdravé stravy spočívá v dostatku zeleniny, čerstvých a prvotních potravin, barevnosti talíře a potravin s krátkou trvanlivostí. Konzumace sezónního ovoce s mírou, libové červené maso občas, stejně jako bílé maso a když, tak krůta nebo králík a kuře v biokvalitě. Vhodné je konzumovat pravidelně mořské tučné ryby z mořského lovu (chovné sádky nejsou zárukou kvalitního složení, ale je to opět velkovýroba, jako biokvalita potravin v supermarketech). Doporučují se až 3 porce ryb týdně, a to asi málokdo splní. Proto bych doporučoval pravidelnou konzumaci omega3 mastných nenasycených kyselin, které jsou hlavně obsaženy v mořských rybách. Součástí jídelníčku jsou i zakysané mléčné nápoje, tvrdé sýry s obsahem max 30 procent tuku v sušině, tvarohové lehké nezrajíci sýry, basmati rýže, brambory, luštěniny v dobré a kvalitní úpravě (náročné na trávení především u děti - stejně jako cereálie a vláknina), žitný celozrnný chléb, graham a občas bílá šumava raději než obarvené pečivo karamelem, tvářícím se jako tmavé celozrnné pečivo. Pokud máte rádi vločky, tak pohankové, jáhlové, ovesné, rýžové bez sladkých přisad (ne směsi), kukuřičným lupínkům se v kombinaci s mlékem vyhněte.


Při výběru potravin pro své jídelníčky pamatujte na pestrost. Nevadí mléko, když ho nebude konzumovat každý den, nevadí máslo, když nebude každý den, nevadí, nevadí, nevadí ...... kdo zná 100% odpověď na otázku, co je zdravá skladba potravy je téměř bůh. Ale naučit se hledat, kombinovat potraviny s cílem kvalitní stravy je možné! Musí se pouze přemýšlet, znát fungování lidského těla, chemii a principy metabolismu, abyste vytvořili kvalitní pestrou skladbu svého jídelního stolu a nemuseli řešit nesmyslnost diet, které mají jednu záruku. Nejdřive zhubnete (rychle vodu) a pak si způsobíte jo-jo efekt a váš organismus začne jakkoliv hasit vaši nerozvážnost přibýváním na váze. Možná to první 3 měsíce zvládnete a bude spokojeni, ale to hlavní vás čeká přibližně začátkem druhého roku od diety, kterou jste podstoupili. Fixace a udržení je to, co vyžaduje dieta, a z mé vlastní zkušenosti to mnoho lidi nevydrží.


Zdravé stravování je radost z jídla, jeho kvality, kombinace  a respektování stáří organismu! Je dobré si jídlo uživat jako svého přitele, který vám nebere energii, nebo nepřidělává problémy. Jezte s chutí a radostí, nepřejídejte se a nezblbněte z tisíců názorů! 
Václav Krejčík výživový poradce a life kouč Energy Clinic

  • www.energyclinic.cz
  • www.vaclavkrejcik.cz
  • zdroj fotky: Samphotostock.cz

Jóga Dnes Konference
Mala Collective
Energy Studio jd
JógaMarket