Vánoce, zima a jídlo!

14. 12. 2014


Během Vánoc na nás z vánočních stolů kouká nepřeberné množství dobrot, které se velice dobře usídlí v těle a tělo po svátcích o několik kilogramů přibere. 

Pokud jste v procesu hubnutí, nebo řešíte svou váhu, je nutné se o vánocích kontrolovat. Užít si je, ale nenechat chutím naprostou volnost. Byla by to škoda zahodit několik měsíců práce na sobě a svém dobrém pocitu jen proto, že jsou Vánoce. Nemyslíte?


Jak na Vánoce v dobré kondici a bez nadbytečných posvátečných kilogramů?

  1. Vařte menší porce a jezte častěji (interval cca 3-4 hodiny).
  2. Trávení (trávící oheň agní) podpořte pohybem a přidáváním zimního koření do jídla: skořice, zázvor.
  3. Místo smažení ryby a řízků je upravte pečením (kapra, nebo jinou rybu zakápněte olivovým olejem, přidejte pár kapek citronu a nechte péct v troubě).
  4. Místo tučné majonézy do salátů použijte tofunézu, bílý jógurt, nebo kombinaci obojího (bramborový salát můžete udělat jen z nakrájených brámbor, celeru, petržele, cibule, zakápnout olivovým olejem a podávat například s citronem. Pak jako variantu přidejte jen bílý jogurt a jste „venku“ z pasti tuků).
  5. Cukroví není jídlo. Pokud budete cukroví konzumovat, nejdříve se řádně najezte a až následně, jako dezert, si dejte cukroví. Pokud si ho dáváte po obědě(ne vícekrát za den), zapijte ho silným expresem.
  6. Cukroví pečte v omezeném množství. Zkuste celozrnné cukroví bez přidávaného cukru. Místo klasického cukru použijte javorový syrup, nebo agáve syrup. Cukroví vyvolá další chuť na sladké (máte-li vysoký glykemický index – bílá mouka). Proto experimentujte a vyvezte se z dlouholetých kolejí a také se ovládejte! Zkuste mít příděl na den a ten nepřekračujte.
  7. Dobrým sladidlem bez zbytečných kalorií je stévie. Bíle kvetoucí tropická rozstlina, tvz. sladká tráva. Má vysokou sladivost. Je vhodná i pro cukrovkáře II. stupně.
  8. Čokoláda ať má vysoký obsah kakaa.
  9. Jezte dostatek zeleniny a uvařte si polévku z kořenové zeleniny. Kořenová zelenina je jangová (prohřívající, mužská) a tak dodá v zimních měsích tělu teplo.
  10. Chlebíčky a jednohubky připravte z celozrnného pečiva, namažte je lučinou, nebo tvarohem s pažitkou. Nepoužívejte tavené tučné a roztíratelné sýry. Je možné nahradit i uzeniny kvalitní šunkou (min 95% masa), zeleninou a plátkovým sýrem (20-30% tuku). Vy sami rozhodujete o tom, co sníte. Není nutné, abyste se po vánocích trápili pocitem viny z důvodu přibrání na váze. Přemýšlejte při samotné přípravě a skladbě jídelníčků a budete se cítit lépe. Nebo jste pohodlní.......?
  11. Mějte na stole dostatek ovoce a cukr tak raději konzumujte v ovoci.
  12. Nakupujte jen potraviny, které nemají dlouhou trvanlivost a obchod navštivte raději 2x za týden, než jednu za 14 dnů.
  13. Nepijte slazené nápoje. Pijte vodu a bylinné čaje. Dejte si pozor na likéry, tvrdý alkohol, kde je velké množství cukru a kalorická hodnota často překračuje potřebný příjem. Z čajů je vhodný jangový, černý čaj - Puerh, který prohřívá. Zelený čaj nechte až na jaro.
  14. Dávejte přednost pití teplých nápojů před studenými.
  15. Budete-li jíst více, cvičte! Jen proto, že jsou Vánoce a sváteční dny neznamená, že se přestanete hýbat!
  16. Při putování po rodinách a známých se před návštěvou mírně najezte a na návštěvě nesnězte vše, co stůl nabízí. Není nemorální řicí, že si dáte jen trochu, protože jste již syti.
  17. Cukroví, nebo jídlo, které dostanete, rozdělte mezi své známé.
  18. Nekonzumujte všechno jídlo, které je na stole. I když zbyde, nedojídejte ho!
  19. Jezte pomalu a jídlo dobře rozmělněte v ústech.
  20. Trávící oheň podpoříte před jídlem kombinací zázvoru, limetky a trochu soli.


Užijte si krásné svátky bez novoročních výčitků a zbytečných slibů, že od ledna začnete! Nemusíte začínat vždy v lednu, pokud víte, co děláte! Je-li hodnotou vaše zdraví, není se o čem bavit! Vánoce neznamenají obžerství, ale radost ze setkávání se a možnosti být s těmi, které máme rádi!



  • autor: Václav Krejčík
  • www.energyclinic.cz
  • zdroj fotky: Samphotostock.cz 

Jóga Dnes Konference
Mala Collective
Energy Studio jd
JógaMarket