Majurásana (pozice páva)

06. 11. 2016


Vznešená pozice páva posiluje celé tělo, aktivuje nervový i kardiovaskulární systém a posiluje rovnováhu těla.

Mayura (मयूर) – páv

Ásana – pozice

 

Provádění pozice

V sedu na patách dáme kolena od sebe a položíme dlaně na zem tak, aby prsty směřovaly k hrázi. Pokrčíme paže v loktech, aby předloktí byla kolmo k zemi a nadloktí vodorovně se zemí. Hrudníkem naléháme na paže, nohy ležící vedle sebe natahujeme dozadu a zvedáme do výšky. Díváme se dopředu a držíme rovnováhu. Hmotnost těla spočívá na rukou, kdy lokty a části nadloktí jsou zanořeny do zpevněné břišní stěny.

Doba trvání pozice a pozornost

Provádíme až 3x. Na počátku držíme pozici pouze několik málo sekund a pomalu s následujícími koly čas prodlužujeme. Pokročilí cvičenci mohou v pozici setrvat i několik minut. Z fyzického hlediska naše pozornost spočívá na tlaku v oblasti břicha a udržení rovnováhy. Z hlediska spirituálního vnímáme třetí čakru.

Účinky pozice

Pozice posiluje celé tělo, aktivuje nervový a kardiovaskulární systém. Tonizuje činnost orgánů břicha. Eliminuje toxiny z těla a zlepšuje trávení. Příznivě působí při zácpě a nadýmání. Je účinná při chronických onemocněních sleziny, například při jejím zvětšení, stejně jako při onemocnění jater. Silně ovlivňuje krevní oběh, zlepšuje rovnováhu těla a přináší bdělost.

Kontraindikace

Pozici necvičíme při problémech se zápěstími, s vysokým krevním tlakem a se zvýšeným nitroočním tlakem, kýlou, vředy a žaludečními problémy, v těhotenství a při menstruaci.

TIP (modifikace)

U lehčí varianty můžeme natáhnout nohy a prsty se dotýkat země, těžší variantu pak provádíme se založenýma nohama v lotosovém sedu (padmásaně).

Jaké tajemství pozice ukrývá?

Hathajóga pradípika v I. kapitole, verši 31, výstižně vystihuje účinky pozice: „Majurásana vítězí nad všemi nemocemi podbřišku. S její pomocí jsou škodlivé a nestrávené látky z potravy spáleny na popel. Zažehnutím trávicího ohně v žaludku jogín dokonce zničí i pozřený jed.“

Páv s velkým požitkem hltá i tak jedovaté tvory, jako jsou hadi, aniž by mu jejich jed jakkoliv uškodil. Jeho oheň v žaludku totiž nepřestává planout. Proto se věří, že i člověk, pokud dokáže vydržet v pozici bez hnutí 15–20 minut, bude imunní i proti jedu hadů a škorpiónů, podobně jako páv.

  

  • autor: Filip Klieštík
  • foto: Marek Kučera

Jóga Dnes Konference
Mala Collective
Energy Studio jd
JógaMarket