Powerjóga, jóga a pohyb pro štíhlou zimu!

24. 10. 2011


S podzimem a zimou přichází doba, kdy tělo rádo nabírá na váze. Obaluje se tukem a připravuje se na „línou“ zimu. Dopřejte svému tělu pohyb a uvidíte, že vaše tělo se vám odvděčí.    Pohyb j...

S podzimem a zimou přichází doba, kdy tělo rádo nabírá na váze. Obaluje se tukem a připravuje se na „línou“ zimu. Dopřejte svému tělu pohyb a uvidíte, že vaše tělo se vám odvděčí.

Pohyb je přirozenost života. Od útlého dětství se pohybujete, učíte se hybat, abyste mohli žít. Pohybem jsou všechny buňky, orgány, soustavy, svaly dostatečně zásobeny kyslíkem. Pohyb dává tělu látkovou výměnu, teplo a energii. Nepohybujete-li se, vše se zpomaluje. Jakobyste usínali, neměli na nic chuť a byli líní vyjít i do 2. patra. Vše, co je pomalejší, časem zaniká. Pohyb je tedy dobrý pomocník zdraví. Již staří sokolové říkali, že ve zdravém těle, zdraví duch. Pravidelně se opakující vytrvalostní aktivita přináší tělu dostatek kyslíku a energie, potřebné pro každou buňku, pro každou činnost. Přináší srdci a oběhovému systému stejně jako mozku energii. Touto energií je přiměřený, jednoduchý pohyb. Člověk díky pohybu dokáže redukovat svoji hmotnost, odbourávat napětí a stres, bojovat proti stárnutí a bolesti zad, a vytvářet a obnovovat si energii sám. Zájemci o dynamický pohyb mají výběr z mnoha různých aktivit, jako jsou: aerobik, spinning, běh, jízda na kole, ale ani jóga nemusí stát v pozadí. Ba naopak.

Dynamická a aktivní podoba powerjógy – Vinyasa FLOW powerjóga, je způsob, jak dostat tuk z těla pryč a být v dobré kondici.

Aktivní a vitální tělo si říká o změnu různých návyků. Jedná se o koloběh, který na sebe váže zdravější způsoby života. Člověk tak může omezit nebo zcela přestat kouřit, pít alkohol, zbavit se depresí a úzkostí, strachu. Svojí vlastní přirozenou aktivitou skrz pohyb dojde k objevení hlasu těla. Ten, kdo umí tělu naslouchat, má vyhráno. Slyší to, co tělo říká: Změň…!!!

Současně také člověk přiměje své tělo k regeneraci a přirozené obnově energie. Všimněte si, že lidi, kteří se pravidelně pohybují, bývají pohodoví, nejsou podráždění a většinou situace zvládají s nadhledem sobě vlastním. Proč? Během cvičení dochází k vylučování dvou základních hormonů. Jedná se o endorfin a serotonin. Hormon štěstí – endorfin, který organismus produkuje při vytrvalostní pohybové aktivitě, má velký podíl na dobré náladě, na štěstí, které po cvičení přetrvává v organismu. Množství druhého jmenovaného – serotoninu v důsledku přirozeného pohybu v krvi narůstá. Proto mnoho lidi, kteří jsou pravidelně pod antidepresivy, jež způsobí zvýšené vyloučení množství serotoninu do krve a navodí tak duševní pohodu, mohou na sobě díky pohybu vnímat stejné účinky, jako když se začnou aktivněji pohybovat. V tomto případě nemluvím jako lékař o psychických zdravotních problémech, jen jako laik, který svojí zkušeností ví, jakým způsobem funguje pohyb pro tělo a mysl.    Pohybem se zbavujete stresu a předcházíte civilizačním problémům, jako je například vysoký krevní tlak. Ten může být vyvolán a způsoben dlouhotrvajícím stresovým zatížením.

Cholesterol, který je součástí krve a v nízké formě je nutný pro správnou buněčnou funkci, se díky stresu zvýší. Pohyb je způsob, jak docílit snížení stresu, a tím pádem i uchovat přirozenou hladinu cholesterolu v krvi. Samozřejmě to je možné pouze tehdy, dokážeme-li také upravit stravu a nepřijímáme-li tolik živočišných tuků. Pohybem v jakékoliv formě se spotřebovává i stresový hormon – adrenalin z krve.  Tělo je z větší části zásaditého charakteru. Působením civilizačních vlivů a převážně stresu se stává víc a víc překyselené. Proto pohyb, třeba procházka z práce domů pěšky, může blahodárně působit na zdravotní stav a harmonii organismu. Rovnováha v příjmu kyslíku v závislosti na pohybu zvyšuje imunitní obranyschopnost organismu, dodává pocit štěstí a zdraví. Navíc dochází k rozvíjení srdečně cévního systému, dýchání, zprůchodňuje se a aktivuje lymfatický systém, upravuje se trávení, nervová aktivita získává na rovnováze, a člověk tak dokáže daleko lépe přemýšlet, být aktivní, vitální a spokojený.    Pohyb má mnoha různých podob. Pohyb je krásný a příjemný. Není nutné podávat výkon při pohybu. Není potřeba běžet maraton jen proto, aby kolega, kolegyně v kanceláři viděli, že na to máte. Důležité je najít pravidelnost v týdenním programu pro pohyb.    Tak dejte šanci příjemému a přirozenému pohybu ve formě powerjógy a uvidíte, jak překvapeni budete!

Podzim a zima - jedná se o temné roční období, kdy chybí sluneční svit. Celý organismus postrádá energii slunce. Dny se zkracují a noci prodlužují. S tímto obdobím dochází ke shromažďování zásob v lidském těle a to může znamenat pohyb ručičky na váze směrem doprava. Organismus se připravuje na „medvědí“ spánek počas zimy a tak si nahromadil zásoby, aby přežil. Tím, že se strava stává hutnější, těžší i hůře stravitelnou, dochází k hromadění. S tím mohou souviset i problémy s trávením a zažíváním. Jóga a pohyb může pomoci v dobrém zvládnutí tohoto období, protože podporuje metabolismus, zmírňuje podzimní a zimní „negativní“ emoce a navíc dokáže rozproudit energii a radost ze života.  Člověk se v tomto období obrací spíše do sebe. Převládají duševní aktivity. Rádi čteme, přemýšlíme o sobě, ale také se rozebíráme a s blížícím se koncem roku hodnotíme a přijímáme předsevzetí, která je velmi těžké plnit. Energie změny je v tomto období uzavřená a znova se obnoví až na jaře. Na radikální změny proto není vhodná doba. Lepší je začít na jaře, kdy nám příroda a vesmír říká: „Ano, teď je ten pravý čas začít!“.

Rada: pravidelně cvičte jógu, relaxujte a meditujte. Tyto aktivity doplňujte aerobní aktivitou, abyste vyrovnali zvýšený příjem potravy.
Autor: Václav Krejčík 


Jóga Dnes Konference
Mala Collective
Energy Studio jd
JógaMarket