Oleje ve studené kuchyni

16. 03. 2016

TUKY nás aktuálně všechny zajímají. Ponechme ale jednou palmový tuk stranou a pojďme se podívat na oleje jako je například olej z konopí či lněný olej...

Sami jste si určitě všimli, že se v poslední době mimo klasického panenského olivového oleje dostaly do popředí i jiné lisované oleje, nejčastěji z různých ořechů a semen, ale i rostlin a plodů. Možná vás to překvapí, ale k dostání na trhu je více jak 100 druhů olejů, z nichž opravdu kuriózní je například jahodový olej, zázvorový olej nebo dokonce brokolicový olej! Pojďme se však spíše podívat na ty relativně běžné, které se ustálily v naší kuchyni.

 

Oleje jako takové jsou tuky převážně s nenasycenými mastnými kyselinami, které jim udávají jejich povahu – tekutost. Výjimkou je např. kokosový olej, který obsahuje významné množství nasycených tuků, což mu udává jeho pevnou konzistenci, tak jak ji znáte. 

 

Řada olejů obsahuje také významné množství omega-3 a omega-6 mastných kyselin. Mnoho lidí se domnívá, že propagovaný olivový olej je bohatým zdrojem omega-3 kyselin – to ale není pravda. Olivový olej je bohatý na kyselinu olejovou, což je mono-nenasycená mastná  kyselina, která patří do kategorie omega-9. Naopak významným zdrojem těchto prospěšných kyselin je len a z něho vyráběný lněný olej, který má spoustu blahodárných účinků a to hlavně na kvalitní zažívání a peristaltiku střev. Jeho jedinou nevýhodou je vysoká náchylnost k oxidaci, musí se tedy uchovávat v tmavé lahvi a nejlépe v ledničce (po otevření je třeba ho spotřebovat max. do měsíce).

 

Do oblasti zájmu se v poslední době dostala také konopná semínka a olej z konopí, čemuž pomohl i zákon o legalizaci konopí pro léčebné účely. Olej má podobné charakteristiky jako třeba olej lněný, obsahuje omega-3 a omega-6 mastné kyseliny, spoustu vitamínů a minerálů, z nichž dominuje hlavně vitamín E. Chuťově není tak hořký jako olej lněný, má však také svou typickou příchuť.

 

Jedním z nejvíce ceněných olejů je olej pupalkový, jehož účinky mohou být vyloženě až léčivé (obzvláště pro ženy), protože obsahuje velké množství bioaktivních látek. Zmírňuje příznaky premenstruačního syndromu a menopauzy, pomáhá při kožních onemocněních a při regeneraci popálené kůže a celkově působí hojivě a protizánětlivě.

 

Velmi oblíbený, a to hlavně z důvodu velmi příjemné a lahodné oříškové chuti, je olej z dýňových semínek. Tento olej je bohatý zejména na zinek, ale i vitamíny A, K a E, proto je výborným přírodním doplňkem pro lepší kvalitu vlasů, nehtů a pokožky.

 

Panenské oleje jako takové by se neměly používat pro teplou kuchyni, neboť jejich přepalováním mohou vznikat zdraví škodlivé látky!! Lžíce denně v podstatě jakéhokoliv oleje může z dlouhodobého hlediska upravit zažívání a podle svého zdroje pomoct zmírnit některé nežádoucí zdravotní obtíže. Oleje jsou však pořád tuky, takže ani s nimi by se to nemělo přehánět. Jedna lžíce jakéhokoliv oleje (cca 15 ml) obsahuje okolo 120 kcal a podle druhu okolo 13 g tuku. V zásadě však platí fakt, že panenské oleje patří mezi velmi zdravé tuky a jsou zdraví prospěšné (pokud jsou kvalitní a neprošly nepatřičným zacházením) a rozhodně by měly mít své stálo místo v našem jídelníčku. Pamatujte, že podezřele levné oleje mohou být nekvalitní! Raději nakupujte oleje ověřených značek a celkově dbejte na kvalitu.

 


Jóga Dnes Konference
Mala Collective
Energy Studio jd
JógaMarket