Prosincové tipy pro zdraví

01. 12. 2014


Pro mnoho lidí je zima náročné období. Chybí slunce, ve městech se tvoří smog a celá příroda má spíše tendenci „spát“, než být jakkoliv aktivní. I my lidé jsme v zim...

Orgánová sestava  ZIMA  

Pro mnoho lidí je zima náročné období. Chybí slunce, ve městech se tvoří smog a celá příroda má spíše tendenci „spát“, než být jakkoliv aktivní. I my lidé jsme v zimě lenivější. Vezměte si například medvěda – s podzimem usíná a probouzí se na jaře. Načerpal energii, najedl se a nyní odpočívá a připravuje se na první jarní probuzení. A stejně je tomu i s námi. Sice si zimu užíváme na lyžích, brouzdáme ve sněhových závějích a praktikujeme zimní sporty, ale v závěru již netrpělivě očekáváme jaro. Novou energii a nadechnutí se!   

V zimě je zatížená vylučovací soustava. Tlusté střevo v prosinci, močový měchýř v lednu a ledviny v únoru. Všechny tyto orgány z těla odstraňují přebytečné a nepotřebné látky, a jelikož dobré vylučování je jedním ze základních předpokladů zdraví, měli bychom se o všechny tyto orgány starat. Věnovat se aktivnímu pohybu, který v zimě udržuje dobrou náladu, zlepšuje fyzickou i psychickou kondici, rozhýbává trávení a vylučování, metabolismus (všechny procesy v těle). Pohyb například ve formě jógy podporuje efektivně imunitní systém, který se v zimních měsících s organismem hodně nadře. Vhodnou stravou a způsobem trávení volného času celkově podpoříte své zdraví a uvolnění, které je důležité pro harmonii. Tělo, mysl i duše. Všechny tři složky neoddělitelně potřebují péči, a tak se věnujte v zimě sami sobě a zkuste v sobě vytvářet dobrou náladu, pohodu a radost ze všeho, co vás potkává.     

Prosinec

Obloha je stále více zatažená a chybí nám slunce se svou energií. Energii ztrácíme také tehdy, je-li zaneseno tlusté střevo, které je velice důležitým orgánem pro trávení a vylučování. Tlusté střevo je poslední část trávicí soustavy a plní se nestrávenými a nestravitelnými zbytky jídla cca 4–8 hodin po jídle. Vše, co organismus ještě může upotřebit (především vodu a minerály), absorbuje zpět do organismu a ostatní vyloučí. Součástí tlustého střeva jsou bakterie, které se podílejí na tvorbě stolice.   Vrchol biologických hodin je od 5. do 7. hodiny ranní. Meridián tlustého střeva začíná na prsteníku, stoupá po paži a končí v nose.  Výchozí pozice: postavte se a spojte ruce za zády.  Konečná pozice: s nádechem se předklánějte do rovného (toporného) předklonu a s výdechem se vraťte zpět.     

Leden 

V lednu je třeba posilovat močový měchýř, který slouží k zadržování moči a následnému vypuzení močovou trubicí ven.  Vrchol biologických hodin je od 15 do 17 hodin. Jedná se o nejdelší meridián v těle. Začíná ve vnitřním koutku oka, táhne se přes temeno hlavy, záda, zadní stranou nohy a končí na vnější straně malíku. Posaďte se s nohama před sebou. S nádechem se předkloňte a uchopte shora za prsty chodidel. S nádechem zvedněte hrudník a protlačte hrudní kost vpřed. Hlavu mírně pozvedněte a zakloňte. (Pozor, hlava nesmí spadnout dozadu, je stále vytažená!)    

Únor

V únoru je třeba věnovat pozornost ledvinám, jsou důležitým orgánem, který se podílí na odstraňování jedovatých látek z těla. Ledvinami protéká krev a ta je zbavována odpadních produktů metabolismu. Výsledkem je moč. Vrchol biologických hodin je od 17 do 19 hodin. Tento meridián začíná na plosce chodidla a stoupá po zadní straně nohy, pokračuje ve spodní části stehna a středem těla až k hrudní kosti. Posaďte se s nohama před sebou. S nádechem se předkloňte a rukama se chyťte chodidel. Snažte se dosáhnout přes špičky do středu chodidel a lehce prsty zmáčkněte chodidlo.     

  • autor: Václav Krejčík
  • www.energystudio.cz 
  • zdroj fotky: Samphotostock.cz 

Jóga Dnes Konference
Mala Collective
Energy Studio jd
JógaMarket