Než se vrhnete do jógy volným pádem

10. 01. 2017


Dlouho jste váhali, nechávali se přemlouvat od svých přátel, kolegyň či kolegů, manželek či přítelkyní, a teď jste se konečně rozhodli, že to zkusíte? Nebojte, nečeká vás ani parta asketů v batikovaných tričkách ani skupina hadích žen v trikotech ani namakaní svalovci v obtáhlých tílkách.

Nebudete se modlit, celou hodinu meditovat ani trýznit svoje tělo. Na jógu chodí lidé běžní, všech věkových kategorií, povolání i pohlaví, všech druhů těl i vyznání. Takoví, jací jste vy sami. Jógu můžete chápat jako fyzické cvičení, které má však oproti jiným něco navíc. Nabízí možnost nejen dát si do těla, ale zároveň se zklidnit, uvolnit mysl a v momentu zastavení možná i najít odpovědi na otázky, které si pokládáte. Tím něčím navíc je dech. Kdo žije, dýchá. Dech je základem života a jóga by bez něj nebyla jógou, ale „pouhým“ fyzickým cvičením. Může se stát, že na hodině jógy zažijete něco, co jste dosud nezažili. Takže se nebojte, klidně se do jógy vrhněte bezhlavě, beze strachu, volným pádem. Ale co si budeme povídat. Občas to „poprvé“ budí přeci jen obavy. A tak by se vám následující rady a tipy mohli hodit.

Vyberte si správnou lekci

Začněte od výběru té správné hodiny. Ideálně si zvolte hodinu pro začátečníky, ale nemusíte se obávat ani v případě, když vám zrovna bude časově vyhovovat náročnější lekce. Dobrý lektor je totiž schopen nabídnout v hodině několik náročností, a uspokojit tak všechny studenty. Pokud se potřebujete zklidnit a necítíte se na velkou fyzickou námahu, zvolte hathajógu. Dýchání a setrvávání v pozicích vám udělá dobře. Pokud jste ale dynamičtí a při relaxacích zásadně usínáte, zkuste raději lekce vinyásy, aštangy či flow jógy. Endorfiny se vyplaví a vy budete odcházet příjemně zahřátí.

Obnažte nohy

Na jógu toho moc nepotřebujete. Sportovní boty nechte doma a do tašky si zabalte jen pohodlné kalhoty a triko. Sundejte si i ponožky. Bude se vám lépe cvičit a chodidla a prsty u nohou se pěkně promasírují. Oceníme to zejména v zimě. Podložky na cvičení většinou ve studiích bývají. Jsou ze speciálních materiálů, které přilnou k zemi, takže dobrá zpráva – s karimatkou na stanování se tahat nemusíte.

Vypněte své mobilní telefony

Na hodinu dorazte včas – v některých studiích vás po začátku nemusí vpustit. Až se v klidu obléknete a vypnete si svůj mobilní telefon (už to je velká úleva), prozkoumejte cvičební místnost. Zkuste se pochlapit a místo do nejzadnějšího rohu sálu si položte svou podložku blíže lektorovi. Zpočátku je dobré vidět provádění pozic. Nebuďte však překvapení, když se učitel po chvíli z podložky přemístí a bude proplouvat po celém sále. Nechte se vést jeho hlasem. Rozhodně se nebojte lektorovi ze začátku hodiny říci, že jste na józe poprvé. Určitě mu též povězte, pokud máte nějaké zdravotní problémy, jste po operaci či v jakémkoli stadiu těhotenství. Lektor si vás bude více všímat a nenechá vás ničit si tělo. Opravy lektora berte jako dar, přijímejte je a respektujte. Pokud ve studiích nabízí jógové pomůcky, jako je deka či bločky, připravte si je k podložce.

Na vlně dechu

Ze začátku vám bude u jógy připadat obtížné koordinovat nejen své tělo, ale také dech s pohybem. Snažte se zklidnit. Nespěchejte a dech spíše prohlubujte. Na józe není nic mystického. Pomocí dechu zkrátka můžeme ovlivňovat celou nervovou soustavou. Kdykoli se budete cítit vyčerpání, odpočívejte ideálně v pozici dítěte a dýchejte. Tak klidným dechem, jakým dýcháte v této pozici, byste měli dýchat ve všech ásanách. Vězte, že stejně jako se v životě střídá začátek a konec, tak se nádech střídá s výdechem. Uvědomujte si tuto přirozenost. Nepřepínejte se a nesnažte se vyrovnat ostatním spolucvičícím jogínům, či je dokonce předčit. V józe není soupeření a poměřování sil na místě. Každý pracuje na svém vlastním těle, na svém vlastním já. Myslete na to, že jóga je o pozorování sebe sama. Je to jen vaše tělo a vaše mysl, na které byste měli upřít všechnu pozornost.

MUST DO: ŠAVÁSANA

Ačkoli se vám zpočátku může zdát, že je závěrečná relaxace ztrátou času, šavásanu neopomíjejte. Jde o pozici, která harmonizuje tělo i ducha. Vylaďuje účinky ásan. Někteří lektoři dokonce tvrdí, že pokud po cvičení nezaujmete tuto pozici, nebude mít tělo z předešlého protahování žádné benefity. Uvolněte celé tělo do podložky a přicházející myšlenky nechte zvolna proplouvat kolem sebe. Nezabývejte se jimi. Pokud by se vám nedařilo myšlenky ztišit, zaměřte svou pozornost k dechu. Sledujte, jak nádech a výdech proudí vaším tělem.

SADHANA – praxe

Pokud se po první hodině rozhodnete pokračovat, buďte trpěliví. Nehodnoťte se. Pozorujte, co je vám příjemné. Budete-li se józe věnovat poctivě a pravidelně, vynaloženou energii vám vrátí. Zvláště u začátečníků se totiž účinky jógy dostaví rychle a každé malé zlepšení vám udělá obrovskou radost. Brzy budete koukat, co sami zvládnete, zažijete tzv. sukhu – jednoduchost, lehkost a sladkost cvičení v dechu, jednoduchou radost ze svého vlastního těla.

 

  • autor: Markéta Faustová
  • zdroj fotky: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Mala Collective
Energy Studio jd
JógaMarket