Makrobiotika - strava vyvolených II - cukr

30. 08. 2011


Nové statistiky ukazují, že mnohem více lidí na této planetě umře na následky přejídání a nevhodné stravy než hlady. Vedle vysokého podílu živočišných bílkovin (tedy mléčných výrobků a masa) je velkým...

Nové statistiky ukazují, že mnohem více lidí na této planetě umře na následky přejídání a nevhodné stravy než hlady. Vedle vysokého podílu živočišných bílkovin (tedy mléčných výrobků a masa) je velkým rizikovým faktorem nadměrná konzumace cukru. V roce 1975 vyšla ve Spojených státech kniha Williama Duftyho Sugar Blues, která měla velký ohlas. Autor přirovnává cukr k extrémně škodlivé droze, která vytváří závislost. Popisuje, jak poškozuje nejen zdraví tělesné, ale i duševní.
Odborné vědecké studie vysvětlují, proč tomu tak je a co cukr v těle člověka způsobuje. Velkým problémem je, že se závislost na cukru tvoří již v dětství a média rozhodně matkám cestu ke zdraví dítěte neusnadňují.


Cukry dělíme do tří skupin:


1) Monosacharidy – jednoduchý cukr (bílý, rafinovaný)

2) Disacharidy – dvoumolekulový, dvojitý cukr (třtinový cukr, fruktóza, med, javorový sirup)

3) Polysacharidy – složené, komplexní cukry (slady a obilné sirupy).


MONOSACHARIDY A DISACHARIDYJednoduché a dvojité cukry proletí tělem jako tryskáč a dají mozku signál, že je cukr v těle. Protože je však reakce tak rychlá, musí tělo uvolnit energii ze zásob. Tedy ze slinivky břišní. Porušuje se tím rovnováha cukrů v těle, což má velký vliv na zdraví a duševní stav člověka. Tělo se překyselí, tvoří se plísně a oslabuje se imunitní systém. Vznikají bolesti hlavy, malátnost, deprese, úzkost, únava. Nebo naopak agresivita a neklid. A bohužel v neposlední řadě cukrovka a hypoglykemie.Disacharidy jsou méně škodlivé, protože musí dvě molekuly rozložit na jednu, nicméně pro tělo je tato reakce stále příliš rychlá.


POLYSACHARIDY Komplexní cukry, které jsou obsažené v obilných a rýžovém sladu a z části i obilných sirupech. Rozkládají se v těle pomalu. Je to vyhlídková jízda orgány, než doputují ke střevní stěně. Postupně tělu rozdají svou energii.Polysacharidy jsou přirozeně obsaženy v celozrnných obilných zrnech a strava bohatá na tyto potraviny tělo zásobí dostatečným množstvím cukrů, takže nemáme takové chutě na sladké.


Vzhledem k vyváženosti je makrobiotika nejvhodnějším stravovacím systémem k zachování zdraví a duševní harmonie. K pečení moučníků používá obilné a rýžové slady a sirupy, které skvěle a zdravě cukr nahradí. Jsou vhodné pro děti i diabetiky. Makrobiotická strava dokonce v mnoha případech diabetes zcela vyléčí! Doporučuji knihu Jarmily Průchové Dvě nové hrozby pro každého: diabetes, hypoglykemie. V knize jsou i recepty a osobní příběhy.
Z duchovního pohledu je cukr symbolem chaosu. Brání nám k poznání, kdo jsme a proč jsme zde. Vytváří duševní prostředí „kruhu“. Máme pocit, že pořád řešíme ty samé problémy dokola, a i přes často usilovnou duchovní praxi se nehýbeme z místa. Máme zmatek v mysli a stále nedostáváme odpovědi na naše „proč“.


Konzumace cukrů je v každém ohledu nezdravá a nesprávná. Makrobiotika tak nabízí zdravou alternativu k našemu vyrovnanému životu.


Markéta Sulánská

www.sulanska.com

Zdroj fotky: shutterstock.com


Jóga Dnes Konference
Mala Collective
Energy Studio jd
JógaMarket