Jóga a powerjóga - rozbijte zimu!

28. 09. 2011


S postupně rozvíjející se zimou vzniká riziko prohlubování depresí, melancholických nálad a psychických obtíží. Snaží-li se člověk, může těmto stavům předcházet pravidelným pohybem, vhodně zvolenou...

S postupně rozvíjející se zimou vzniká riziko prohlubování depresí, melancholických nálad a psychických obtíží. Snaží-li se člověk, může těmto stavům předcházet pravidelným pohybem, vhodně zvolenou stravou a programováním mysli kpozitivním cílům.

Mrholení, plískanice, sychravé počasí, sníh a chybějící světlo jsou příčiny obtíží, souvisejících sročním obdobím zimy. Postupně se na člověka valí chmurné myšlenky, které prohlubují zpytování sebe sama. Podzim je často vnímán jako období špatné nálady, nutnosti spánku a lenosti, poklesu výkonu. Podlehne-li člověk tomuto přirozenému biologickému rytmu přírody a nebude-li stím nic dělat, začne uvadat, chřadnout až se postupně jeho stav může změnit kpatologickému projevu: depresi.

Fyzická aktivita je prospěšná pro dobrou náladu. Při sportovní aktivitě, mírumilovného charakteru, dochází kšetření energie a současně „dobíjení“ baterek. Při pohybu je vylučován hormon serotonin, který je hormonem dobré nálady. Tento hormon je odpovědný za naše rozpoložení. Naopak druhý hormon melatonin je odpovědný za prostupující únavu organismu. Kjeho zvýšené tvorbě dochází při chybějícím slunečním svitu. Při nedostatku světla tento hormon zaplavuje krevní řečiště a táhne člověk dolů.

(Pro zlepšení stavu zkust trátak, o kterém bylo psáno na www.jogadnes.cz).

Podlehne-li člověk podzimu a zimě, vládnout mu chmury. Proto je vhodné najít si pohybovou aktivitu (ideální power jóga), relaxaci a meditaci, masáže nebo odpočinkové terapie. Nastolit psychickou pohodu, která je často vzimních měsících atakována již zmiňovanými prostředky zimy.

Pravidelným cvičením se rozproudí oheň a energie celého organismu. Proto cvičte pravidelně, abyste zvýšili hladinu hormonu serotoninu, který je vyplavován při sportu. Meditací podpoříte zlepšení psychického stavu.

Chcete-li se cítit dobře, nezapomeňte přemýšlet i o tom, co jíte. Prohřívající potraviny a koření jako brambory, rýže, zázvor, chilli, pepř, hřebíček by měly tvořit skladbu stravovacího zimního režimu. Čaje, dostatek pramenité vody pomůže organismu udržovat vodu vorganismu. Navíc zázvor, čerstvé kysané zelí bílé i červené obsahují množství antioxidantů, které působí jako přirozené antibiotikum. To preventivně působí vzimních měsících proti nastydnutí a prochladnutí. Mějte nohy vteple, pravidelně si myjte ruce desinfekcí, protože od nohou do těla vnikne nachlazení a přes nečisté plochy se setkáte smnoha bacily a viry, které by mohly parazitovat na vašem zdraví.

Autor: Václav Krejčík

Autor kresby: Petra Řezníčková


Jóga Dnes Konference
Mala Collective
Energy Studio jd
JógaMarket