JAMA: Satja (nelhaní, pravdivost)

Lež má krátké nohy. I když si myslíme, že drobná lež nikomu neublíží, můžeme hodně zranit. Satja nás proto vede k životu v pravdě, nebo přesněji k vyhýbání se nepravdě.

JAMA: Aparigráha (neulpívání)

Adept jógy by se však neměl nechat omezovat chybami, kterých se v minulosti dopustil, či si dokonce libovat ve vzpomínání na lepší časy. Soustředění na přítomný okamžik něco takového vylučuje.

JAMA: Brahmačarja (zdrženlivost)

Nic proti vášni jako takové; tento princip se však týká spíše zdrženlivosti a jednání s odstupem. Rozhodujeme se a neseme za důsledky svých činů zodpovědnost...

JAMA: Astéja (nekradení)

Přestože jóga vznikala ve zcela odlišných kulturních a přírodních podmínkách, nevylučuje se se zdravým a nenásilným jádrem všech, a tedy i evropských, duchovních učení. Jama a nijama (zákazy a příkazy podle Patandžaliho, resp. jemněji doporučení a návody) se podobají biblickému desateru a mohou zklidnit náš život řádem a obohatit jej smyslem.

JAMA: Ahinsa (neubližování)

Přestože jóga vznikala ve zcela odlišných kulturních a přírodních podmínkách, nevylučuje se se zdravým a nenásilným jádrem všech, a tedy i evropských, duchovních učení.

Jama: 5 zásad, které učí najít cestu k nejlepší verzi nás samých

Jama, společně s Nijamou, představují první dva stupně Pataňďžaliho osmistupňové cesty jógy, která by měla vést ke zklidnění pohybů a změn mysli a k dosažení stavu bezžádosti.

Jama a nijama – desatero na cestě jógy

Etická pravidla jsou součástí všech společenských systémů. Umožnují společenstvím přežít a rozvíjet se. Patří do všech náboženství, jsou součástí všech politických zřízení.

Ahimsa očima jógocvikáře

Ahimsa a brahmačarja – dvě jamy a jejich vztah k běžnému bytí. Ahimsá jakožto nenásilí se neomezuje na pouhé použití hrubé síly, ale ubližovat by se nemělo ani činem, ani slovem, ani myšlenkou. Chápání brahmačarji varuje od celibátu po různou míru regulace sexuálního chování.

Jak nezaměňovat disciplínu a ulpívání

Jaký je rozdíl mezi disciplínou (tapas) a ulpívání(nesplnění aparigrahy)? Ač se to na první pohled rozhodně nejeví, protože se zdá, že jedná o dva zcela odlišné pojmy, smazat rozdíl mezi nimi je, zejména v období, kdy máme do praxe velký zápal, více než snadné. Jak se toho vyvarovat? Jak zařídit, abychom si ulpívání nepletli se sebekázní?

Radit? Postarejte se raději sami o sebe.

Těch, kteří rádi radí, aniž by k tomu byli vyzváni, nebo dokonce, aniž by byli tázáni, je mnoho. Někdy až moc. A když se pár takových sejde najednou nebo krátce po sobě, jde nám z jejich doporučení hlava kolem.